23948sdkhjf

Toyota er er mest værd

Japanske Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke, vurderer analyseinstitut, men de tyske mærker BMW, VW og Mercedes-Benz ligger klar i overhalingsbanen.
Toyota bevarer og udbygger sin solide førerposition som verdens mest værdifulde bilmærke. Det fremgår af den rangliste, analyseinstituttet Brand Finance har offentliggjort over de mest værdifulde brands i autobranchen. Faktisk er Toyotas brandværdi i 2013 steget med 34 procent til små 35 milliarder dollar svarende til omkring 190 milliarder danske kroner. Der er således fortsat tillid til fabrikanten, selv om Toyota sidste sommer måtte tilbagekalde næsten to millioner Prius III-modeller, som havde en softwarefejl, der kunne få bilen til at standse midt i kørslen.

Tyske toere

På de efterfølgende placeringer har BMW overhalet VW med brandværdier på henholdsvis 28 og 27 milliarder dollar. Der er også et tysk firma på fjerdepladsen, som besættes af Mercedes-Benz, hvis brand værdisættes til 24 milliarder dollar.

Brand Finance har også opgjort, hvilke lande der har de mest værdifulde mærker, og her har Tyskland sneget sig ind foran Japan med værdier på henholdsvis 115 og 114 milliarder dollar. USA befinder sig på tredjepladsen med bilmærker til en samlet værdi på 55 milliarder dollar.

Japan også i top med dæk

Brand Finance har også udregnet, hvordan dækfabrikanterne ligger i forhold til hinanden, og på den liste er det også Japan, der besætter duksepladsen med Bridgestone, som angives til at have en brandværdi på 5,5 milliarder dollar. Nummer to er franske Michelin, mens tyske Continental og amerikanske Goodyear besætter de næste pladser.

Samlet set er der grund til optimisme i autobranchen, vurderer topchefen for Brand Finance, David Haigh. Han peger blandt andet på, at krisen er ved at være fortid, og især markederne i USA og Asien har oplevet stigende efterspørgsel. Værdien af de 50 bedst placerede firmaer er steget med 55 milliarder dollar til i alt 346 milliarder dollar – den største stigning i ti år.

Bilmarkedet er blevet mere homogent med et stigende antal joint ventures og stigende markedsandele for de største mærker. Det betyder, at branding er vigtigere end nogensinde – og det gælder ikke kun eksklusive mærker som Ferrari, Lamborghini og Porsche, men i høj grad også for massemarkedet, siger David Haigh

De mest værdifulde bilmærker

Mærke Land Værdi Ændring

Toyota Japan 34.903 34%

BMW Tyskland 28.962 25%

Volkswagen Tyskland 27.062 14%

Mercedes-Benz Tyskland 24.171 19%

Honda Japan 22.152 37%

Nissan Japan 21.194 20%

Ford USA 20.236 3%

Porsche Tyskland 11.370 1%

Hyundai Sydkorea 9236 6%

Renault Frankrig 9010 7%

Kilde: Brand Finance. Alle beløb er i millioner US dollar.

De mest værdifulde dækmærker

Mærke Land Værdi

Bridgestone Japan 5.571

Michelin Frankrig 4.652

Continental Tyskland 4.128

Goodyear USA 3.648

Sumitomo Tire Japan 2.084

Pirelli Italien 1.779

Hankook Tire Sydorea 1.279

Dunlop Tyres USA 1.102

CST Taiwan 104

Yokohama Japan 897

Kilde: Brand Finance. Alle beløb er i millioner US dollar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094