23948sdkhjf

Overraskende god ny Fiat

Til april næste år kommer Fiat 500X – en bil, der så at siger holder mellem Nissan Qashqai og Renault Captur.
500X, den næste store nyhed fra Fiat, ligner ikke en bil, vi allerede kender. Men den minder dog i nogen grad om en Nissan Qashqai – Fiat’en er bare noget mindre. 500X minder imidlertid også om Renault Captur – 500X er bare noget større. Dermed maser den nye Fiat sig altså lige ind mellem konkurrenterne med sin mere bredskuldrede fremtoning. Nok så vigtigt er det, at 500X er billigere end Qashqai.

Ved første prøvesidning får vi en fuldfed oplevelse af Fiat 500X: Tykt rat i tilpas højde, gode, store sæder, gedigent materiale i kabinen og en stor touchskærm. Og gearstangen, med stor rund knop, bevæger sig behageligt fra trin til trin.

Nu er det tid til ikke bare at sidde, men også at køre. Vi er bag rattet i basis-versionen, der antagelig kommer til at koste fra 210.000 kroner, hvis ellers importørens nuværende kalkulationer holder stik.

500X 1,6 16V hedder testbilen. 110 hk og som startmodel i sagens natur med forhjulstræk og dermed ikke firehjulstræk.

Kneben plads

Og så af sted ad norditaliensk asfalt, hvor vi møder den nye Fiat for første gang. Vejene her er som regel bumpede og hullede – noget af en mundfuld for fire bilfjedre og tilsvarende støddæmpere. Men vores testbil klarer opgaven udmærket: Afstemt mellem fast og komfortabel. Bilen er bestemt ikke dovent affjedret. Og det har en vigtig effekt, nemlig at 500X ligefrem styrer sporty af en bil af denne type at være.

En bil som den kommende Fiat 500X vælger man blandt andet for pladsens skyld. Men på bagsædet er pladsen kun lige godkendt. Når mine 189 centimer sætter sig på bagsædet "bag mig selv" – altså bag min indstilling af førersædet – er der kun lige plads nok. Bagagerummet er heller ikke verdens største; den flotte tagbue med hilsen til en coupé har sin pris.

Et andet punkt, som den røde tusch vil lave en anmærkning ud for, er brændstofforbruget. 500X har et ganske bredt udvalg af motorer, blandt dem 1,4-liters MultiAir-motoren, der har et ok forbrug og dermed CO2-udslip. Men 1,6-liters indstigningsmotoren har slet og ret for stort et forbrug.

Vigtig Fiat-nyhed

Fiat 500X er den næste store nyhed hos landets Fiat-forhandlere. De første kilometer tyder godt; men hvad tænker man i Fiat-organisationen? Vi spørger Steffen Holm, PR-ansvarlige hos Fiat-Danmark:

- Vi har høje forventninger til Fiat 500X. Det er en meget vigtig nyhed for os og for vores forhandlere. Modellen kommer på det rigtige tidspunkt i en klasse, som har markant salgsfremgang. Det er også med stor glæde, vi noterer os, at 500X byder på netop mange af de kvaliteter, som kendetegner en rigtig Fiat: køreglæde, temperamentsfulde motorer, rummelighed og godt udstyr - alt sammen krydret med det frække Fiat 500-design. Vi glæder os rigtig meget alle sammen til at tage fat på salget!
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078