Der er vildskaben på tunershowet SEMA i Los Angeles. Og kromen blinker altid ekstra, når Mikael Morell inviterer til Scandinavian Motor Show i Fredericia og København. Men alle tuner-udstillingers moder ligger i Tyskland i Essen. Så når der er "Essen-Messen", ved vi, hvor tunergassen brænder lige nu.
Essen-Messen 2014, der sluttede 7. december, viste og beviste, at der, i hvert fald i Tyskland, fortsat er knald på tunerverdenen. Men selv her i Autobahns hjemland er tuning først og fremmest trods alt afdæmpet udstyr på allerede hurtige modeller fra typisk Audi, BMW og Mercedes. En tydelig tendens viste BMW, idet der var fuldt spotlight på BMWs eget tunergrej, solgt under navnet M Performance. Med andre ord: Det seje udstyr til en BMW køber man hos BMW underforstået ikke hos for eksempel Hartge, vil BMW AG gerne fortælle.
Et andet karakteristika ved Essen Motor Show 2014 var, at racerbilerne fyldte mere end nogen sinde. Formel 1-biler og ikke mindst DTM på alle måder.
Men ved siden af det velopdragne, var der wie immer vollgas i hallerne. Måske mest af alt i drift-hallen, hvor alt tysk med baghjulstræk blev kørt mere sidelæns end ligeud. Det vilde, det overdrevne der hvor det halve budget går til forkromning viste alle sine fans, at Essen Motor Show på visse stande er mere show end noget andet.