23948sdkhjf

DAG fornøjet med lovforslag

Ophuggerne er tilfredse med, at administrationen af skrotpræmien fjernes fra DBI. DAG foreslå desuden samkøring mellem skrotordning og motorregister.
Dansk Autogenbrug støtter miljøminister Kirsten Brosbøls de facto fyring af DBI som sekretariat for skrotpræmieordningen samt digitalisering af ordningen.

- Vi er meget positive over for, at administrationen af Miljøordning for Biler flyttes til DPA (Dansk Producentansvars System), hvilket har været et stort ønske fra branchen, siger direktør Børge Madsen, Dansk Autogenbrug.

Han hilser også digitaliseringen velkommen, hvor man kan bruge Nem-ID og NEM-konto til at klare skrotningsattest og udbetaling af præmien. Det vil give tidsbesparelser og større sikkerhed mod fejl.

Børge Madsen har dog et ønske, nemlig samkøring af skrotordningen med Det Digitale Motorregister (DMR). Det vil også sikre mod fejl og uoverensstemmelser, når alle kan se, at bilen er miljøbehandlet.

Samkøring forhindrer fejl

- Det vil også være en fordel for autogenbrugerne at kunne se navnet på ejeren af bilen. Det vil gøre sagsbehandlingen lettere og eliminere fejl ved skrotningen, fremhæver Børge Madsen.

Automatiseringen af sagsbehandlingen vil give en tidsbesparelse og gøre det nemmere med betalingen, hvor Nem-ID bekræfter identiteten. Det giver yderligere sikkerhed for bilens ejerskab.

- Digitaliseringen bliver også en fordel for branchens overblik, når man får en aktuel statistik over bilerne, siger Børge Madsen.

Alt papirarbejdet kan fra 2016 klares ved at indsende bilens registreringsnummer digitalt.

Der bliver mulighed for ejeren at underskrive på papir, hvorefter ophuggeren står for den digitale håndtering. Det vil sandsynligvis kræve en digital scanning af kundens kørekort.

Mindsker snyd

Overflytning til DPA vil mindske muligheden for snyd og dermed give færre sorte skrotninger eller herreløse biler, understreger Børge Madsen.

Endelig er DAG glad for nyskabelsen, hvor den miljøcertificerede ophugger får mulighed for at videresælge bilen inden for to måneder, når den sidst registrerede ejer giver samtykke.

Lovforslaget fremsættes i november og skal vedtages af Folketinget.

Den ny ordning afprøves i tre måneder hos udvalgte ophuggere fra 1. oktober 2015. Fra 1. januar 2016 er systemet klar til alle.

Der skrottes omkring 125.000 biler om året, og ifølge Miljøstyrelsens vil tallet stige til 180.000 biler i 2017
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11