23948sdkhjf

Racere og teknik totalt ændret i Le Mans 2014

Krav om 30 procent mindre brændstofforbrug udfordrer bilfabrikker, teams og kørere. 12 TV-afsnit på Le Mans hjemmesiden viser ændringernes betydning for LMP1 prestigeklassen.
Arrangøren af 24-timers løbet i Le Mans offentliggjorde i 2012 en af de største regelændringer i løbets 90-årige historie. I år træder de nye regler i kraft, og ACO har i samarbejde med Discovery Channel lavet en glimrende tv-optakt i 12 dele, der forklarer alt, og som kan ses på ACOs hjemmeside www.24h-lemans.com.

Det overliggende tema for Le Mans 2014 er en brændstofbesparelse på hele 30 procent, hvor kørernes forbrug konstant måles online i realtid med delresultater hver tredje omgang. Her er det op til teams og kørere at rette ind de næste to omgange, hvis forbruget i en omgang er for højt, for at undgå stop&go-straf. Arrangørerne bedyrer, at det ikke vil gå ud over race-værdien og seværdigheden.

Bilproducenter har til dette års race skullet skal træffe svære valg. Toyota er tilbage i Le Mans og har, med dette års regeltilladelse, valgt et dobbelt KERS-hybridsystem med opsamling af bremseenergi og elmotor-acceleration på både for- og bagaksel. Audi har valgt blot at bruge et single-KERS system foran for at spare vægt på grund af den tungere dieselmotor. Porsches system føder sin elmotor via energi fra udstødningsgassen.

Audi kører med en V6 dieselmotor, Porsche med blot en firecylindret benzinfodret motor med turbo og begrunder valget med at ville følge tidens trend om downsizing, mens Toyota har valgt en V8 benzin’er med over 1000 hk i samarbejde med elmotorerne.

Smallere og sikrere

Medvirkende til at mindske brændstofforbruget er der i år krav til, at LMP1-racerne skulle bygges 10 cm smallere med også fem cm smallere dæk for at mindske vindmodstand og friktion. Desuden må racerne ikke længere være åbne men skal have tag. Sikkerheden er desuden forbedret med krav om øget udsyn for køreren, sikring af hjulene med kabler mod at falde af og ramme tilskuere, samt at bilernes cockpig-sider er forstærket mod gennemborende metalgenstande. Hverken løbsarrangører eller de adspurgte kørere tror, det vil føre til mere hasarderet kørsel.

Krævende for kørerne

Netop kørernes rolle bliver langt mere krævende i år end tidligere. Vores danske Tom Kristensen, der har mulighed for at vinde sit 10. Le Mans, udtaler:

- Som kører skal vi nu arbejde ekstra meget med gas og bremser under hver eneste omgang for at optimere kørslen og bilens præstation, også hvad angår energiforbrug.

Det gælder med andre ord om at vurdere, om man som kører skal passere de langsommere GT-biler før eller efter et sving for at spare brændstof og udnytte KERS-energien optimalt.

Individuelle dæk

Michelin leverer til alle LMP1 teams, selv om der ikke er eksklusivitet ved Le Mans, så det står de forskellige teams frit for at vælge dækleverandør. Pascal Couasnon, chef for Michelin Motorsport, fortæller, at der udvikles dæk specielt til hvert team og hver enkelt bil, men at de øvrige teams må prøvekøre andre teams dæk også.

- Dermed sikrer vi, at vi ikke stiller nogle teams ringere end andre. Vi er naturligvis stolte af, at alle bilproducenter har valgt Michelin, siger Couasnon. Han tilføjer, at ingen i år kan vide, hvordan dækkene vil opføre sig sammen med bilernes el energi-systemer, og at pitstops måske vil blive længerevarende end set tidligere.

LMP2 og LMP1 dæk er dermed i næsten samme dimension i år, men Michelin har udviklet helt nye LMP1-dæk hvad angår materialer, opbygning og form for at opnå det bedst mulige kompromis mellem grip, friktion og holdbarhed.

Nye brændstoffer

Også Shell leverer til alle teams – diesel såvel som benzin. Richard Karlstetter, racingfuel chef, fortæller, at udvikling med nye additiver har givet bilkonstruktørerne mulighed for at skabe nye motorer for at opnå dette års krav om 30 procent brændstofbesparelse. Biotilsætningen er fordoblet efter specielle racing-formler, idet almindelig biotilsætning endnu ikke fungerer i racing-sammenhæng. Et enkelt Le Mans race giver Shell viden som fra et helt års laboratoriestudier.

Og hvorfor har Audi så valgt at satse på diesel og Porsche og Toyota på Benzin? Det er et spørgsmål om filosofi og tro. Og helt sikkert også markedsføring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079