23948sdkhjf

Fra stress til overblik

Styringsværktøjet CAB Plan fra Auto-IT har givet Autocentralen Kolding langt mere overblik og effektiviseret driften.
Hvor langt er den enkelte bil nået i reparationen? Hvem arbejder på den, og kan jeg tage mere arbejde ind i dag? Er reservedelene klar til de næste reparationer, og hvordan er effektiviteten generelt på pladeværkstedet?

En lang række spørgsmål, der uden tvivl kan give enhver pladeværkstedsfører sved på panden. Autocentralen i Kolding kendte mange af disse udfordringer, men har i dag et langt bedre overblik, hvilket giver ro og bedre nattesøvn for værkfører Frank Kristensen – alt sammen takket være CAB Plan.

- Det drejer sig om at vide det, man troede, man vidste. Med CAB Plan kan jeg nu med få klik se, hvor langt den enkelte bil er i forløbet, fortæller Frank Kristensen.

Han havde efterhånden flere jobs i virksomheden og var i en periode både værkfører og reservedelsmand og skulle dermed følge op på, om alle delene til den enkelte reparation var i hus. Så det kneb med at have tid og overblik over opgaverne på værkstedet.

- I dag har jeg igen fokus på at være værkfører, og med CAB Plan får jeg det præcise billede på både nuværende og fremtidige skadesreparationer – det giver ro i maven, siger Frank Kristensen.

Plejer skal ændres

Sune Hinz fra Odense, der studerer til Autoteknolog på Erhvervs Akademiet Lillebælt, var startet i et 10 ugers praktikforløb hos Autocentralen et par dagen inden overgangen til CAB plan. Han fik ansvaret for at få systemet implementeret sammen med Auto IT’s konsulent Henning Rostkjær.

- Jeg kastede mig ud i projektet fra dag et og startede med de vigtigste ting i systemet først, samt en kort intern brugervejledning på et par sider, som blev delt ud til alle kommende brugere af systemet. Softwaren i sig selv var nem at sætte sig ind i, den største udfordring var nok at få brugerne, som jo er smedene og lagerfolkene til at ændre vaner. "Plejer" er svær, og ting tager tid, men via et kort ugentligt møde, hvor vi opsummerede og evaluerede sidste uges forløb og lagde planer og målsætninger for den kommende uge, kom vi i små skridt den rigtige vej. Og efterhånden som vi brugte systemet mere og mere, begyndte alle at se muligheder i mere struktur, og CAB Plan blev stille og roligt forankret, fortæller Sune Hinz.

Mere salgbar tid

Virksomheden har kun brugt CAB Plan i et par måneder, men allerede nu har det haft stor betydning for dagligdagen.

- Vi har fået meget mere overblik over driften. Den salgbare tid er allerede nu forbedret med fem procent, og det har haft en afsmittende effekt på salg af reservedele og lakering. Gennemløbstiden på reparationerne er nede på 2,97 dage, hvilket er rigtig flot, siger Sune Hinz.

Nu har virksomheden dagligt målinger på de væsentligste nøgletal, og det er let at se, om de forbedrer sig, og hvad små justeringer og optimeringer har af betydning på tid og økonomi.

- Hvis man vil udvikle en virksomhed, drejer det sig om at finde ud af, hvad der giver værdi for reparationerne i dagligdagen, og det er CAB plan et godt redskab til. Det drejer sig ikke om IT, men om nødvendig information. Der er ingen tvivl om, at forretningen og firmakulturen her har forandret sig de seneste uger, og efterhånden som CAB Plan bliver en naturlig del af hverdagen, vil vi få endnu større udbytte af investeringen, fortæller Sune Hinz, der færdiggør sin Autoteknolog uddannelse i juni måned.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125