100 amerikanske motorveje skal inspirere danskerne
Grontmij Danmark er med i Dallas, USA, når amerikanerne i denne uge på international transportkonference fremlægger status for ny økonomisk model, som baserer sig på 100 amerikanske motorvejsprojekter.
En af verdens største internationale transportkonferencer, I-TED 2014 International Transportation Economic Development Conference, foregår i Dallas i denne uge, og Danmark er også repræsenteret ved Brian Gardner Mogensen, analysechef hos Grontmij, Danmark.
Konferencens omdrejningspunkt er koblingen mellem transport og økonomisk udvikling både på lokal, regional og global plan. Brian Gardner Mogensen skal selv fremlægge "Femern Bælt forbindelsens betydning for vækst i hovedstadsregionen", som Grontmij lavede analyse på i 2013 for Region Hovedstaden. Han fremlægger den danske analyse fredag den 11. april.
- Det er vigtigt at være med på disse konferencer for at gøre sig gældende på det internationale marked, og det er også en oplagt mulighed for at få konstruktiv kritik af vores egne metoder, siger Brian Gardner Mogensen, som også glæder sig til Economic Development Research Groups fremlæggelse af status for ny amerikansk statistisk og økonomisk model, som synliggør, hvad transportinvesteringer har for økonomien i udvalgte geografiske områder.
- Amerikanerne er langt fremme på dette område. Den nye metode er baseret på 100 amerikanske motorvejsprojekter, hvor man kan bruge et hav af parametre, når planlægningen af en ny motorvej skal påbegyndes. Hvad betyder en ny motorvej for eksempel for arbejdspladser, bosætning, ejendomspriser, turisme i udvalgte geografier. Der er selvfølgelig stor forskel på amerikanske highways og danske motorveje, men amerikanerne har det klart bedste analyseværktøj pt, når det gælder om at beregne de økonomiske effekter af motorveje, tilføjer Mogensen.
Som led i Grontmijs arbejde med "Vækst og motorveje" udarbejdede Grontmij i 2013 og 2014 analyser af Svendborgmotorvejen og Herningmotorvejen. I løbet af 2014 følger nye analyser af Holbækmotorvejen og Esbjergmotorvejen, som både behandles kvantitativt med statiske og økonomiske data samt kvalitativt med spørgeskemaundersøgelser.