23948sdkhjf

Monaco er den ubarmhjertige kronjuvel i Formel 1

Monacos Grand Prix betyder så meget for Formel 1, at løbet aldrig bliver taget af løbskalenderen.
Kronjuvelen. Løbet alle vil vinde.

Ordene kommer fra de to garvede danske racerkørere Jason Watt og Jan Magnussen forud for søndagens Formel 1-løb i Monacos berømte gader.

Her skal Kevin Magnussen, søn til Jan Magnussen, efter tre pointløse grandprixer igen forsøge at få noget succes.

- Monaco er kronjuvelen, siger Jan Magnussen, som to gange i karrieren har kørt Formel 1-løb i Monaco.

- Banen i sig selv er ikke fantastisk for en Formel 1-bil, fordi der er så småt, smalt og kringlet. Det handler om traditionen og den historie, der er i Monaco.

- Monaco giver de bedste kulisser, som Formel 1 overhovedet kan forestille sig. Jeg tænker på de rige og kendte, det prangende og flotte. Alt det, som Monaco står for, falder meget godt i hak med Formel 1's værdier, siger han.

Jason Watt tilføjer:

- Alle Hollywood-skuespillerne og rockmusikerne vil ses, og så kommer de til Monaco, når der skal køres Formel 1. Det er i Monaco, hvor Formel 1 for alvor bliver glitter og glamour.

- Monaco er det ypperste, men det har ikke noget med selve banen at gøre. En Formel 1-bil i dag er alt for hurtig til det sted. Den passede bedre til gamle dage, hvor der var cykelhjul og trådfælge på bilerne.

- Nu om dage bliver Monaco vundet på pitstop-strategien, fordi du ikke kan overhale på banen. Men dermed ikke sagt, at det i dag er et kedeligt løb. Der sker altid noget. Der er altid en idiot, som sætter bilen i hegnet.

Netop det sidste kender Watt alt til selv. I 1998 lå Watt suverænt i spidsen for Formel 3000-løbet i Monaco.

Med kun ni omgange tilbage og hele 11 sekunder ned til nummer to var Watt sikkert på vej mod karrierens største sejr i klassen, som var en af de vigtigste rugekasser til Formel 1. Men så indtraf katastrofen.

- Man taler om, at en racerkører skal være i zonen. Det hele skal nærmest foregå i slowmotion. Jeg var i zonen og pressede bilen hver eneste omgang, og det hele sad i skabet hver eneste gang.

- Da der var ni omgange tilbage, og jeg nærmest kunne have kørt i tomgang i mål som vinderen, begyndte jeg at tænke: Nu må du ikke sætte det over styr.

- Jeg begyndte at tænke på, hvem jeg skulle takke først, og jeg begyndte at forestille mig selv stå sammen med prins Albert og få trofæet. Det skal man ikke gøre, mens man kører 250 km/t ned ad en tagrende. Den bane er ubarmhjertig, siger Watt.

Få sekunder efter de tanker satte han bilen i autoværnet, og Watts løb var forbi.

Monacos gader har skabt mange legender og endnu flere tabere. Derfor har løbet sin berettigelse, mener Jan Magnussen.

- Hvis ikke Monacos Grand Prix havde eksisteret allerede og nogen havde fundet på idéen om at køre Formel 1 midt i Monaco, så havde det nok været problematisk at gennemføre den idé.

- Banen er usikker, det er alle gadebaner som sådan, men på de nye gadebaner, der er kommet, kan man se, hvor meget højde, der er taget for sikkerheden.

- Monaco-banen er ikke tidssvarende, men det er også det, som gør det så fedt at være der. Monaco er årets løb - altid, siger Jan Magnussen.

Lørdag klokken 14 køres der kvalifikation, mens selve løbet starter et døgn senere.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078