Fremtidens hjulophæng for sikkerhed og komfort
Monroe har udviklet elektroniske støddæmpere uden en central styreenhed, men med styring indbygget i hver enkelt støddæmper, som også kan blive standard i "almindelige" biler.
- Dette system kræver ikke som de tidligere systemer en central styreenhed. Styringen er indbygget i den enkelte støddæmper, og det gør det meget enklere og dermed også billigere. Så fremover vil langt flere bilfabrikker kunne montere det på deres mindre biler. De udgør over 50 procent af alle de biler, der produceres hvert år, fortæller Walker Danmarks direktør, Bernhard Nørby, som også repræsenterer Monroe i Danmark
Dyrt system
I dag leveres mange biler med elektronisk undervogn, og Monroe har allerede leveret flere end én million elektroniske støddæmpere til førstegangs montering på fabriksnye biler. Den første bilfabrik, som monterede de elektroniske støddæmpere, der går under betegnelsen Monroe Continiously Electronic Controlled Shocks (CES) var Volvo. Hurtigt derefter fulgte så Audi, Volkswagen og Mercedes.
- Fælles for alle var, at de blev benyttet på de dyreste modeller, da hele det elektroniske system med central computerstyring og specielle ventiler, som er nødvendigt for at give den optimale kørsel, er dyrt, forklarer Bernhard Nørby
Eftermarked
Hver ny bilgeneration får nye, innovative systemer. For at værkstederne også kan servicere og reparere dem, skal de også udvikles til eftermarkedet. Med den ekspertise, Monroe har som OE-leverandør, kan der også hurtigt udvikles og leveres de nødvendige reservedele til værkstederne, når der er behov for dem. Så i Monroes kataloger kan værkstederne også finde de specielle støddæmpere til udskiftning.
Topmodellen
Udviklingen fortsætter i flere retninger. Inden for systemerne til de dyreste biler fra bilfabrikkerne er CVSA det aktuelle. CVSA betyder Continuously Variable Semi-Active Suspension. Systemet har følere på både hastighed, styrevinkler, svingkræfter og impulser fra føreren. Følerne giver besked til en central computer, som på millisekunder kan ændre bilens evne til at klare nødsituationer for at undvige fra en ulykke.
Store forventninger
Fuld elektronisk undervogn giver den bedste balance mellem en komfortabel og sikker kørsel, med alle de følere, og det computersystem, den er udrustet med. Men DRiV giver mange af de samme egenskaber uden at være forbundet med en central styreenhed. Desuden er DRiV meget enklere, mere kompakt, lettere at tilpasse den enkelte bilmodel, og giver bilen lavere totalvægt end systemer med central computerstyring, så Monroe forventer sig meget af det.
- Det er noget, flere bilfabrikker har efterspurgt, siger Bernhard Nørby.