Tysk bil-skandale
ADAC's formand træder tilbage som følge af sag om manipulation med bilranking.
Siden er det gået fra skidt til værre. ADAC, der omsætter for mere end syv milliarder kroner og har enorm indflydelse i den tyske bilindustri, har muligvis også fusket med deres ellers ansete og vidt citerede dæktests. Revisionsfirmaet Deloitte skal nu undersøge diverse afstemningsresultater tilbage til 2005, fordi man har "opdaget unøjagtigheder", der ligner de kunstigt oppustede stemmer på VW Golf, skriver www.hvilkenbil.dk.
Skandalen har allerede fået konsekvenser for ADACs informationschef, der blev fyret kort efter de første afsløringer. I mandags var det så ADAC-direktør Peter Meyer, der blev suspenderet af ADAC's bestyrelse. Og der kan sagtens rulle flere hoveder: Det viser sig nemlig, at flere højtstående ADAC-medarbejdere har benyttet organisationens redningshelikoptere til rejser muligvis også til private formål.
Et andet resultat af skandalen er, at de tre store tyske bilproducenter BMW, Mercedes og Volkswagen tidligere på ugen sagde, at de nu vil returnere de priser, som de har modtaget gennem de senere år.