23948sdkhjf

Tysk bil-skandale

ADAC's formand træder tilbage som følge af sag om manipulation med bilranking.
Skandalen ruller videre i den tyske bilistklub ADAC. For et par uger siden begyndte den med en afsløring af fusk med ADAC's årlige "Gelben Engel" prisuddeling, hvor klubbens mere end 18 millioner medlemmer stemmer på årets bedste biler. Ifølge ADAC vandt den nye VW Golf den prestigefyldte titel med 34.299 stemmer. Antallet af stemmer viste sig siden at være 10-doblet – i virkeligheden havde Golf blot fået 3.271 stemmer.

Siden er det gået fra skidt til værre. ADAC, der omsætter for mere end syv milliarder kroner og har enorm indflydelse i den tyske bilindustri, har muligvis også fusket med deres ellers ansete og vidt citerede dæktests. Revisionsfirmaet Deloitte skal nu undersøge diverse afstemningsresultater tilbage til 2005, fordi man har "opdaget unøjagtigheder", der ligner de kunstigt oppustede stemmer på VW Golf, skriver www.hvilkenbil.dk.

Skandalen har allerede fået konsekvenser for ADACs informationschef, der blev fyret kort efter de første afsløringer. I mandags var det så ADAC-direktør Peter Meyer, der blev suspenderet af ADAC's bestyrelse. Og der kan sagtens rulle flere hoveder: Det viser sig nemlig, at flere højtstående ADAC-medarbejdere har benyttet organisationens redningshelikoptere til rejser – muligvis også til private formål.

Et andet resultat af skandalen er, at de tre store tyske bilproducenter BMW, Mercedes og Volkswagen tidligere på ugen sagde, at de nu vil returnere de priser, som de har modtaget gennem de senere år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079