Ankenævn oprustes
Digitalisering og flere jurister til sekretariat skal nedbringe ventetiden og øge kvaliteten i nævnets sagsbehandling
- Jeg har ingen overvejelser om motorankenævnenes sammensætning, men via Skatteankestyrelsen har vi stor fokus på, at kvaliteten af ankenævnenes arbejde skal forbedres. Sekretariatsbetjeningen bliver mere professionel, siger skatteminister Benny Engelbrecht (S).
Digitalisering skal hjælpe til mere ensartede afgørelser og effektivere arbejdsgang.
- Jo mere systematisk og ensartet, man kan arbejde på dette område, desto bedre. Derfor er det betryggende, at Skatteankestyrelsen har været heldig med at rekruttere gode, unge jurister, som kan bistå med arbejdet, siger ministeren.
Oprustningen bebudes samtidig med kritik af Skats forhold til en ankenævnsafgørelse om, at Skat ikke har hjemmel til at trække henholdsvis et markedsføringsbidrag og et klargøringsbidrag fra den tilbagebetalte registreringsafgift ved eksport af en brugt bil.
Minister i krydsild
Har Skat hjemmel til at lave det fradrag?, lød spørgsmålet fra skatteordfører Torsten Schack Pedersen (V) og Preben Bank Henriksen (V) i Folketingets spørgetid onsdag 12. november.
Spørgsmålet blev stillet overordnet og principielt, men Benny Engelbrecht holdt fast i, at det vedrører en konkret sag, som han ikke kan blande sig i. Derfor nøjedes han med at konstatere, at Skat har genoptaget sagen, efter at motorankenævnet for Sjælland-København har talt imod lovligheden af fradraget.
- Skat overtog opgaven med værdiansættelser af brugte køretøjer i 2006. Opgaven blev tidligere varetaget af en vurderingsmyndighed bestående af vurderingsmænd udpeget af skatteministeren.
- Skat har i vidt omfang videreført vurderingsmændenes praksis for værdiansættelse, herunder annonce- og klargøringsfradragene. Det er ikke muligt at fastslå nærmere, præcis hvornår denne praksis er påbegyndt, oplyste Benny Engelbrecht.
Den konkrete sag om bilhandler Michael Randrup i Virum er taget op af dagbladet Politiken. Sagen har kørt i syv år, og striden drejer sig om tre millioner kroner i forbindelse med eksport af 1000 biler.
Preben Bank Henriksen er harm over, at borgeren selv skal fortsætte kampen ved højere instanser, når han har fået ret efter syv år med udgifter til advokat og meget andet.
Der bliver eksporteret mellem 32.000 og 35.000 biler om året. Til brug for tilbagebetaling af restafgift eksportgodtgørelse - vurderes bilerne efter nogle administrative retningslinjer, der er offentliggjort i Skats juridiske vejledning.
- Der skal dog altid foretages en samlet vurdering af rigtigheden af de skønsmæssige værdiansættelser i den enkelte sag, og det vurderes at være retssikkerhedsmæssigt i orden, konkluderede Benny Engelbrecht.
Hvepserede af klager
Han og Skat ser frem til en voldsom stigning i skatteklager på grund af ejendomsvurderinger, og det vil koste endnu flere ressourcer til Skatteankelstyrelsen.
Derfor stillede de to venstrefolk et tillægsspørgsmål om en melding fra Skat om, at afgørelsen skulle falde ud på en bestemt måde for at undgå en hvepserede af genoptagne sager det vil sige forhandleren måtte ikke få medhold.
- Jeg mener selvfølgelig ikke, at man kan afvise at behandle sager med den begrundelse, svarede Benny Engelbrecht, men afviste at forholde sig til den konkrete sag.
Skat beklager
"Der er tale om en beklagelig fejl," meddeler Skat via et skriftligt svar til Dennis Flydtkjær (DF).
"Det skal for en god ordens skyld pointeres, at det ingen betydning har haft for sagernes udfald," skriver Skat.