Diesel og hybrid-kursus med tysk præg
Sidste år udbød FTZ akademi i samarbejde med Bosch en helt ny uddannelse som Diesel/Hybrid-tekniker. Den er blevet godt modtaget, og interessen i branchen er stor.
De første hold var hurtigt fyldt op, og der har løbende været tilmeldinger til kursusrækken siden. Uddannelsen er opbygget med fire moduler af tre dage, nogle hjemmeopgaver mellem modulerne samt en afsluttende prøve, der omfatter både en teoretisk og praktisk prøve.
- Det første hold har gennemført de tre første moduler og skal i starten af juni i gang med modul fire og dermed den afsluttende prøve. Uddannelsen har en dybdegående gennemgang af gængse dieselsystemer. Det er således alle dieselsystemer, der behandles grundigt både med teoretisk gennemgang og praktiske fejlfindings opgaver samt kodning og tilpasning af dyser og øvrige komponenter. Der lægges stor vægt på de praktiske opgaver, således kurset er tilpasset hverdagen på værkstedet, fortæller akademileder Hans Erik Kristoffersen fra FTZ akademi. Efter gennemført uddannelse vil deltagerne kunne udnytte de mange oplysninger, egendiagnosen kan give mekanikeren i forbindelse med fejlsøgning. Uddannelsen tager også næste skridt, idet der bruges meget tid på anvendelse af scope, som ofte er næste step, når fejlen ikke direkte kan aflæses i diagnosen.
Hybrid-modul
Det sidste modul om hybridteknik gennemføres hos Bosch i tyske Stuttgart, hvor Bosch Danmark entrerer med to instruktører.
Ud over undervisningen på Boschs topmoderne kursuscenter er der arrangeret fabriksbesøg på en af Bosch-fabrikkerne for enten testudstyr eller dieselkomponenter.
Dette modul er således en kombination af indlæring og studietur, hvor man er så tæt på fabrikanten, som det er muligt og ligeledes en studietur til nogle af mest moderne fabrikker, hvor der fremstilles diesel og testudstyr.
- Det første hold har allerede gennemført dette modul og vendte hjem fra fire dage i Stuttgart, en stor oplevelse rigere. Det er et hybridkursus, der virkelig giver indblik i, hvad det er for udfordringer, vi kan forvente, når hybridbilerne dukker op på værkstedet de næste år, fortæller Hans Erik Kristoffersen.