23948sdkhjf

Presser skatteminister på Skat-kontrol

Skatteminister Morten Østergaard besvarer en byge af kritiske spørgsmål, efter at AutoBranchen Danmark har aktiveret oppositionen i sagen om Skats kontrolaktion "Flytning af avancer". Flere af ministerens svar er klart utilfredsstillende, lyder det fra brancheorganisationen.
Skatteminister Morten Østergaard er blevet tvunget til at tage stilling til Skats aggressive kontrolaktion "Flytning af avancer", efter at oppositionen har sendt en stribe spørgsmål afsted via Folketingets skatteudvalg. Spørgsmålene er blevet stillet efter, at AutoBranchen Danmark har afholdt flere møder med oppositionspolitikere den seneste tid.

- Men skatteminister Morten Østergaards besvarelser er langt fra tilfredsstillende, siger Jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, i en kommentar.

AutoBranchen Danmark undrer sig især over skatteministerens og Skats manglende evne til at vejlede branchen og henviser konkret til ministerens besvarelse af spørgsmålet, om det er "ministerens opfattelse, at Skat er forpligtet til at give bilforhandlerne en konkret vejledning om, hvordan beregningen af registreringsafgiften skal ske, og som bilforhandleren skal afregne til Skat".

Hertil svarer skatteministeren, at der "efter registreringsafgiftsloven skal [...] beregnes registreringsafgift af køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Det er den almindelige markedsdannede pris – handelsprisen – for den enkelte solgte bil, der er grundlaget for afgiftsberegningen. [...] Det er [...] ikke muligt at give en klar definition af, hvad der er den almindelige markedsdannede pris ved salg til bruger, og dermed på hvilket grundlag beregningen af registreringsafgiften skal ske."

Kan ikke hitte ud af registreringsafgift

Ifølge Jens Brendstrup udstiller skatteministerens svar hele problemet med Skats kontrolaktion.

- Det tenderer til det tragikomiske, at vi har en lov i Danmark, som tydeligvis hverken embedsmænd eller minister kan finde hoved og hale i. Så er det måske ikke så mærkeligt, at landets bilforhandlere synes, at det kan være vanskeligt at finde ud af reglerne, pointerer han og fortsætter:

- At kontrollere landets bilforhandlere for overholdelse af regler, som myndighederne ikke engang selv kan vejlede om, klæder ikke en retsstat som den danske. Det svarer lidt til, at man skælder ud på sine børn, uden i forvejen at have fortalt dem, hvordan de skal opføre sig.

Jens Brendstrup oplyser videre, at der er flere besvarelser på vej fra skatteministeren, idet han indtil videre kun har besvaret omtrent halvdelen af de spørgsmål, som opposition har stillet ham på opfordring fra AutoBranchen Danmark.

Fastholder politisk pres

Når alle besvarelser er tikket ind, vil brancheorganisationen tage stilling til det videre forløb. Men Jens Brendstrup lover, at sagen ikke slutter her.

- Vi fortsætter vores møder med relevante politikere, og vi vil selvfølgelig også vurdere, om vi skal bede oppositionen stille opfølgende spørgsmål. For os og vores medlemmer står Skats avance-kontrol lige nu øverst på dagsordenen, så vi bruger alle tilgængelige kanaler, siger han og henviser samtidig til, at løsningen på problemet i sidste ende er en omlægning af registreringsafgiften, så den ikke længere baserer sig på bilens værdi:

Hvis vi nu havde en fast afgift på hver enkelt bil, så var vi ude over dette og mange problemer. Derfor siger vi hver gang til politikerne, at de skal til at komme i gang. En omlægning ville øjeblikkeligt gavne alle parter – statskassen, forbrugerne og naturligvis også branchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094