23948sdkhjf

Dæk til de sorte vinterveje

Michelin har allerede lanceret Alpin 5, som først når forbrugerne næste vinter.
Budskabet blev slået fast igen og igen, da Michelin i begyndelsen af februar under overskriften "Total performance om vinteren" i Innsbruck i Østrig for den centraleuropæiske motor-og dækpresse, herunder den danske, lancerede selskabets nye vinterdæk, Alpin 5, som rammer de europæiske bilejere næste vinter: Hver sæson kræver sit dæk.

- Set fra et dæksysnpunkt har året ikke fire sæsoner, kun to - sommer og vinter, sagde Dominique Aimon, vicepræsident for teknisk kommunikation hos Michelin.

- Alpin 5 er femte generation af vinterdæk til europæiske lande, hvor vinterveje er sorte, altså ikke dækket af sne og is flere måneder om året, tilføjede han.

Over 90 procent af ulykker om vinteren sker på våde kolde veje og ikke på glatte veje. Derfor jagter dækproducenterne bremseevne og vejgreb i den vejrtype, som den danske vinter typisk byder på.

Ulykker på sorte veje

Ifølge Michelin, som benytter sig af dokumentation fra universitetet i Dresden for analyse af trafikulykker, sker hele 92 procent af vinterulykkerne i Europa på våde og tørre veje - uden sne og is - ligesom oplysninger fra Michelin, der ligeledes har allieret sig med en fransk meteorolog, viser, at der eksempelvis er 61 regnvejrsdage i København. Derfor koncentrerer Michlin sig om at forbedre grebet på våde og tørre veje i deres kommende vinterprodukter. Første resultat er det nye Michelin Alpin 5, der ser butikkerne til efteråret og altså dæk-handelen fra dette forår.

Motor-magasinet havde først i februar lejlighed til at prøve vinter-nyheden på veje i Østrig omkring Innsbruck og på testbanen OAMTC (Østrigs Automobil-klub) samt ved Kühtai og Tarrenz, og vi kan konstatere, at de moderne vinterdæk præsterer overbevisende på tørre veje.

Michelin Alpin 5 afløser Alpine 4, der nu har været fire år på markedet, og som i øvrigt er Michelins mest udbredte vinterdæk i Danmark.

- Alpin 4 er stadig et godt dæk, men vi har fokuseret direkte på at forbedre egenskaberne på kolde våde veje og på knastørre veje, forklarer Mr. Dominique Aimon.

Flere blokke

Det nye Alpin 5, som integrerer to avancerede teknologier vedrørende både mønster og gummi (4. generation af Hello Compound), rummer en ny gummiblanding med solsikkeolie, har mere stivhed på tør vej takket være StabiliGrip, 12 procent flere blokke, 16 procent flere lameller og 17 procent mere dræn. Dækket er ifølge Michelin totalt fem procent bedre på våd vej end forgængeren, Alpin 4, samt tre procent bedre på sne.

De forbedrede evner er opnået ved at optimere en række egenskaber. Målet har været, at dækket skulle blive bedre på alle områder, men mest markant er forbedringerne på våde veje.

Som demonstration på våd-egenskaberne bremsede vi tre Volvo V40 ned fra cirka 70 km/t på det østrtigske testanlæg. Den ene bil var udstyret med Michelin sommerdæk, den anden med hovedkonkurrenten Continental TS850 - og læren af de mange bremsetest er overbevisende: De to vinterdæk bremsede lige godt, mens sommerdækkene på underlaget på omkring 7-8 grader og med to millimeter vand brugte omkring to meter længere om at stoppe.

Michelins egne mere seriøse studier, der er uvildigt understøttet af TÜV Süd, viser, at et sommerdæk fra 50 km/t typisk bruger 1,5 meter længere at bremse på end et tilsvarende vinterdæk. Fra hastigheder på 80 km/t er forskellen fire meter. Michelins forsøg viser også, at der er stort set samme forskel, hvis man benytter et vinterdæk om sommeren. Så bremser vinterdækket lige så dårligt om sommeren, som sommerdækket gør på en våd kold vintervej. Læren er derfor ganske simpel: Vinterdæk hører til om vinteren, og sommerdæk er bedst om sommeren.

Det nye vinterdæk er Michelins brede serie, som passer til langt de fleste biler. Hovedvægten i størrelsen ligger på 16 tommer, og overbygningen i vinterdæk hedder fortsat Michelin Pilot Alpin, der går op i de helt store og brede størrelser. Prisen forventes som på niveau med det nuværende Alpin 4.

28 størrelser

Michelin Alpin 5 fås i 28 størrelser, fra 195/65R15 til 225/55R17.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079