23948sdkhjf

Iværksætter: Vi må fandeme håbe, vi får noget sne

To unge iværksætter har sat sig for at sikre, at danskerne altid har et godt greb på sneen. Lige nu mangler de dog det vigtigste, nemlig sne.
Vinterdæk er altid en god ting, når hvide fnug begynder at dale ned fra himlen. Men hvad nu hvis man alligevel ender med at køre fast? Det problem har de to unge iværksættere, 26-årige Rasmus Theilsø Madsen og 19-årige Anders Stolzenbach, netop frigivet deres bud på. Produktet hedder "Free Grip" og hjælper med det, som navnet indikerer – nemlig at skabe greb, hvis man sidder fast, sådan at bilen kan komme fri. Det gøres ved hjælp af en – ved første øjekast – simpel opfindelse: Et stykke sort plastik med "pigge" som kan give dækkene greb, og samtidig sikrer spidse, halvmåneformede buer på undersiden fæstnet i underlaget.

Ideen er i sin grundform dannet af Anders Stolzenbach for to et halvt år siden. Det skete med en gruppe skolekammerater, hvor de deltog i konkurrencen "Young Enterprise". Her endte de med en andenplads, men gruppen som helhed valgte ikke at fortsætte med projektet. Det ville den 19-årige HF-studerende dog gerne, og han fandt så Rasmus Theilsø Madsen. De to herrer blev samarbejdspartnere, og har arbejdet på ideen sammen det sidste halvandet år. Nu deler de så også en lejlighed på Amager, hvor de i alt er tre mand, der har et lille "iværksætter-kollektiv".

- Vi må fandeme håbe, at vi får noget sne. Ellers er det en svær start. Men vi ved, vi har et godt produkt, og så skal det nok blive solgt næste år, siger Rasmus Theilsø Madsen, da Motor-magasinet taler med ham få dage efter lanceringen.

De har dog fået solgt nogle produkter, der ligger på hylderne i byggemarkedet Silvan. Det har været en lang rejse med mange udfordringer, inden de kunne sende Free Grip i handlen. Trods den vejrmæssige forhindring er de allerede er fuld af positive oplevelser.

- Vi bliver drevet af følelser og oplevelser, og det er det, der er formålet. Ikke penge. Det er øjeblikke, som da vi skrev under på kontrakten med Silvan, og da vi første gang så vores produkt i butikken, som tænder os, forklarer Rasmus Theilsø Madsen.

Taxa-sælgere

Autobranchen er ikke helt fremmed for Rasmus Theilsø Madsen. Hans far er taxavognmand på Fyn, og han har undervejs i udvikling af det endelige produkt også hjulpet til med gode råd og vejledning.

- Vi har trukket på min fars erfaring, som har været yderst brugbar. Han har fire taxaer, og de har naturligvis Free Grip liggende i bilen. Så man kan næsten sige, vi har fire sælgere kørende, der kan sprede ordet og give folk kendskab til vores produkt, siger Rasmus Theilsø Madsen, der også har fået input fra andre sider.

- Vi har gennemført en spørgeundersøgelse med mere end 1100 svar, og resultatet var overraskende. Vi troede, at vi skulle markedsføre os mod kvinder og skrive på kassen, at det "også virker med lange negle." Men vi lærte, at vores målgruppe var anderledes, end vi forestillede os. Alder har ingen betydning, da både unge og gamle vil bruge produktet. Dog er det som oftest folk i storbyerne, der ender med at køre fast, og ikke folk på landet, hvilket overraskede os, siger han.

Endnu er iværksætteriet i sin spæde fase, hvorfor både Rasmus Theilsø Madsen og Anders Stolzenbach ikke kan leve af det. Derfor har de gang i ting ved siden af, hvor Rasmus er uddannet revisor og arbejder fire dage om ugen for Dinero, en virksomhed der har udviklet et regnskabsprogram, mens Anders læser HF.

Få midler

Rasmus Theilsø Madsen og Anders Stolzenbach brugte lang tid, som viste sig at være spildt, i jagten på en investor til projektet. Trods flere samtaler blev det aldrig til noget, og i stedet har de unge iværksættere fået mest muligt ud af de få midler, de havde på deres egne konti.

- Vi har selv været med hele vejen og foretaget alle overvejelser. Vi tænkte over, om de skulle produceres i Kina, men endte med at få dem produceret i Nordjylland, da prisen næsten er den samme, og støberen er tilmed kommet med mange, gode inputs til vores produkt. Vi har også selv været med til at pakke salgskasserne, inden de blev sendt til Silvan, så vi har virkelig været inde over hele vejen, udtaler Rasmus Theilsø Madsen.

Der var derfor heller ikke råd til at flyve mod snesikre destinationer, for at afprøve Free Grip. Så i manglen derpå har de selv måttet skabe testmiljøer, og der brugte de mudder. De lånte Anders’ brors bil, og det endte med, at de ødelagde styretøjet på bilen, men Free Grip-pladerne var stadig intakte.

Udenlandsk mulighed

Selvom Free Grip endnu ikke har fået sit greb i danskerne, så går produktets skabere med tankerne om at udvide kendskabet til det i andre lande.

- Vi er blevet kontaktet af folk i Norge, som synes vores opfindelse er spændende. De har haft vores produkt til test og konstateret, at det virker. Vi har også gjort vores forberedelser i form af, at vejledningen er lavet på dansk, svensk, norsk, finsk og engelsk. Men umiddelbart er både nordmænd og svenskere vant til at håndtere sneen, så vi overvejer, hvilke markeder der kan være interessante for os, siger Rasmus Theilsø Madsen.

Derudover har de haft samtaler med flere forsikringsselskaber, ligesom butikker med biludstyr på hylderne har været på mødelisten. Næste skridt bliver foretaget, når kalenderbladet bliver vendt, og der står april på siderne. Her vil Free Grips skabere revurdere produktet og videreudvikle det.

- Vi vil foretage små tilpasninger, men ikke ændre ved selve funktionen. Vi vil gerne gøre produktet endnu mere lækkert, så når forbrugere får det i hånden, så har de en følelse af, at de står med en gennemført produkt, siger Rasmus Theilsø Madsen.

I første omgang kan i alt 2000 danske bilister blive hjulpet fri, da det er det antal af kasser, der er blevet pakket og kørt ud til Silvan-forhandlere rundt om i landet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079