Partikelfiltre er blevet en servicedel
Det er blevet interessant at snakke om filtre. Det kan de mærke hos MT Filter Service, der afholdt deres temadag på DTU i Lyngby.
- Vi er glade for det fremmøde, der har været på vores temadage. Vi forsøger jo hele tiden at sætte fokus på filtre og især rensning. For det største problem for os er, at folk stadig ikke ved så meget om dette område. Derfor vil vi gerne fortsætte med vores temadage, siger Ole Juhl fra MT Filter Service.
Han var også selv en af indlægsholderne i de fire timer, som temadagen varede. Her forklarede han om, hvordan de hos MT Filter Service renser filtrene, og han gennemgik den seneste udvikling på området, hvor man i dag renser partikelfiltrene hydraulisk. Generelt er det en del af branchen, der er i fremdrift.
- Vedligeholdelse af partikelfiltre er vigtig. Det er blevet en servicedel, som der skal holdes øje med. Og hvorfor skifte det, når det kan renses? For det kan et moderne filter blive mellem fem og syv gange, forklarede Ole Juhl til de fremmødte.
Kvalificerede foredrag
Blandt de andre indlægsholdere var Christian Lange Fogh fra Miljøstyrelsen, der gennemgik forureningsmålingerne i København. De afslører, at dieselbilerne i dag stadig udgør et problem sammen med de gamle benzinbiler. Herudover gennemgik Poul-Erik Christensen, teknisk chef for Applus udviklingen indenfor test- og måleudstyr gennem de sidste 20 år, og Jakob Sandberg Svensson fra udstødningsproducenten Dinex fortalte om deres produktion af blandt andet partikelfiltre.
Afslutningsvis var det Niels Bjørn Hansen fra Castrol, der gennemgik oliers egenskaber og indflydelse på partikelfiltre samt benzinforbrug, ligesom Jens Henrik Lysgaard fra Teknisk Erhvervsskole Center, TEC, i Hvidovre udredte betydningen af den teknologiske udvikling på området for mekanikerne.
Det var det tiende år, hvor der blev afholdt temadag med fokus på emissionssystemer, og det forventes, at arrangementet gentages igen næste år.