Fokus på trafiksikkerhed i vækstudspil
Regeringen arbejder lige nu på højtryk med at lancere en ny vækstplan. AutoBranchen Danmark melder sig også ind i diskussionen med fem vækstforslag til regeringen.
- Især omlægningen af registreringsafgiften ville virkelig gøre en forskel. Der er få afgiftsmæssige tiltag, der giver en så positiv samfundsøkonomisk effekt, uden det koster staten en krone. Så det er bare om at komme i gang, for behovet for en omlægning er tydeligt, mener Jens Brendstrup.
For det første peger foreningen på, at man bør nedsætte og omlægge registreringsafgiften.
- Skatteministeriet lancerede for nyligt opsigtsvækkende beregninger, der viste, at staten kun ville miste 6,7 milliarder kroner, hvis registreringsafgiften afskaffedes helt. Tænketanken CEPOS har siden offentliggjort yderligere beregninger, der viser, at en flad registreringsafgift på 60 procent for alle nye biler ville være provenuneutral for staten, påpeger Brendstrup.
AutoBranchen Danmark foreslår derfor i direkte forlængelse af de ovennævnte tal, at registreringsafgiften afløses af en købsafgift baseret på hver enkelt bils tekniske specifikationer, som vægt, motoreffekt og CO2-udledning, svarende til provenuet fra en registreringsafgift på 60 procent.
Således vil staten helt gratis kunne opnå en positiv effekt når det gælder trafiksikkerheden, mobiliteten i samfundet samt antallet af nye arbejdspladser, mener foreningen.
- Trafiksikkerheden ville blive forøget, idet danskerne ville kunne tillade sig at købe større biler, der beviseligt er langt mere sikre end de populære mikro- og minibiler, der i dag kraftigt dominerer markedet. Mobiliteten i samfundet ville blive større, idet flere danskere ville få adgang til bil og dermed for eksempel ville kunne varetage arbejde længere væk fra deres bopæl. Antallet af arbejdspladser ville stige på grund af danskernes forhøjede bilforbrug. Den umiddelbare virkning ville først og fremmest være synlig i autobranchen og beslægtede brancher, men flere penge i omløb ville på grund af multiplikatoreffekten forplante sig til resten af samfundet, siger Jens Brendstrup.
- Fordelen ved en teknisk-baseret afgift frem for den nuværende værdibaserede registreringsafgift er desuden, at den er mindre påvirkelig for markedsudsving og dermed får staten øget sikkerhed omkring provenuet. En sådan provenuneutral omlægning ville svare til, at staten enten lempede skatterne eller øgede det offentlige forbrug for i alt 6,7 milliarder kroner helt gratis, tilføjer han.
Fire andre forslag
Herudover foreslår Autobranchen Danmark, at man forhøjer totalskadegrænsen permanent, at man gør vinterdæk lovpligtige, at man hæver håndværkerfradraget og inkluderer mekanikere samt at man indfører årligt syn på ældre biler.