Nokian satser på Danmark
Vores nordiske naboer har allerede taget det finske dækmærke til sig, og nu er turen kommer til Danmark med introduktionen af Nokian Authorized Dealers.
Projektet med NADere, som Nokian forkorter de udvalgte forhandlere, blev præsenteret på en tur til deres vinterdæktestcenter nær den finske by Ivalo, 280 kilometer nord for polarcirklen, af den nye landechef for Danmark, svenske Anders "Lillis" Svensson.
- Vi vil bygge et professionelt Nokian Tyres-netværk i Danmark. Vi ønsker at tilbyde de store og små flådevirksomheder en lokal løsning i hvert land. Vi ser Danmark som et vældigt attraktivt og positivt udviklende land, som nytænker og altid ser nye muligheder, forklarer han og fortsætter:
- Som landechef håber jeg, at Nokian bliver en af spillerne i premiumsegmentet. I de øvrige nordiske lande er vi meget stærke og har startet vores rejse på samme måde, som vi nu gør i Danmark. Vi er også meget stolte over at være den eneste dækproducent i Norden. I dag har vi vores fabrik i Nokia uden for Tampere.
Godt samarbejde
Der er allerede godt gang i at få salgsstederne til at sætte Nokian-mærket på døren. Siden 1. januar hvor projektet i Danmark startede, er der blevet tilknyttet 21 NADere, og landechefen er godt tilfreds med sin første tid i Danmark.
- Jeg er meget positiv over min første tid i Danmark. Branchen har taget imod mig med åbne arme, og det føles rigtig godt. Vi har i dag et rigtig godt samarbejde med importøren Viggo Laursen, som administrerer al lokal distribution af Nokian i Danmark til alle vores NADere og øvrige kunder. Vi kommer sammen til at udvikle dette koncept, så vores NADere kommer til at få den bedste dækleverance i Danmark, siger Anders "Lillis" Svensson og forklarer, at målet er at tilknytte i alt 100 forhandlere inden 2017.
Den første der skrev under på en aftale som Nokian Authorized Dealer var Jann Lund, der har Autopartner-værkstedet Anelyst Autoteknik i Aarhus-forstaden Tilst. Og han ser det netop som en fordel, at han er med fra starten i et helt nyt projekt.
- Nokian er unikt, da ikke mange har det på det danske marked. Forbrugerne lægger vægt på, at de vil have tryghed, og det kan Nokian levere i en god løsning, hvor importøren er med bag projektet. Jeg har arbejdet i dækbranchen i en hel del år, og jeg kan godt lide at være lidt anderledes og vil gerne være den første til at prøve tingene af. Derfor passeede det mig perfekt, da jeg blev tilbud at blive den første NAD i Danmark, siger Jann Lund, der allerede er godt i gang med indretningen af Nokian-hjørnet, og klistermærkerne er allerede sat på facaden.
Nyt SUV-dæk
Det er ikke kun salgsstederne, der er nye hos dækfabrikanten. De her nemlig også klar med et nyt SUV-vinterdæk, WR SUV3, som blev præsenteret i de snedækkede omgivelser i det nordlige Finland.
På testcenteret i Ivalo, som grundet det hvidklædte udseende passende er blevet døbt "White Hell" tester de mellem fem og seks måneder årligt på det 700 hektar store testområde, der i dag består af tre tilfrosne søer og yderligere testbaner på land.
Det er således også her, at der er blevet udført tests på det nye dæk, som er bygget til vejene i Centraleuropa, som Danmark hører under dækmæssigt.
- Med det nye WR SUV 3 er vi gået back to basics. Vi har udviklet de såkaldt "snow claws" for at forbedre grebet i sneomgivelser, ligesom egenskaberne på våde underlag er blevet forbedret, siger Matti Morri fra Nokian Tyres om dækket, der leveres i størrelserne fra 15-21 tommer.