Lean i fokus hos biløkonomerne
Den biløkonomstuderende Kristian Ogstrup hos Starmark har helt konkret mærket, hvordan et skoleprojekt kan bruges i autobranchen.
Kristian Ogstrup er biløkonomstuderende hos Starmark i Vejle, der sælger brugte biler. Her arbejdede han med Lean i processen vedrørende klargøring og aflevering af brugte biler til kunden. Ud fra en værdistrømsanalyse kortlagde han processen, som inddrager både salg, værksted, lager, klargøring og i visse tilfælde også en ekstern leverandør.
- Det handlede om at gøre processen fra bilen blev solgt til at den blev afleveret til kunden så god som mulig. Det viste sig, at når der opstod problemer, så var der som oftest tale om et kommunikationsproblem afdelingerne imellem, hvor eksempelvis papiret med oplysninger om klargøringen blev væk. I stedet begyndte vi at bruge et system, der hedder Move IT, hvor sælgeren indtaster de ting, der skal gøres ved bilen, og så kører processen samtidtig med, at alle afdelinger kan finde oplysninger om bilen i programmet, fortæller Kristian Ogstrup om projektet, der blev færdig sidste år, og fortsætter.
- Problemet var tidligere, at fejlen som oftest først blev opdaget, når bilen blev afleveret til kunden. Det har været en stor opgaver at få afdelingerne til at arbejde sammen, men nu hvor projektet er blevet til virkelig, så undgår vi fejl. Tidligere blev hele processen ikke planlagt, og det betød, at der nogle gange blev udført dobbeltarbejde. Den præcise effekt er svær at måle, men der er ingen tvivl om, at processen er blevet effektiviseret, og det har også været med til at øge medarbejdernes tilfredshed, forklarer Kristian Ogstrup, der som en del af biløkonomuddannelsen netop nu er i praktik hos Daimler AG i Stuttgart, hvor han sidder på hovedkontoret for "Drehscheibe European Wholesale Platform for young used cars of Mercedes-Benz". Her sælger de omkring 140.000 biler til forhandlere i hele Europa. Men fra 1. juni er han tilbage hos Starmark i Vejle.
Tilfredshed
Hos hans uddannelsessted var der efter analysen, som blandt andet involverede interviews med de involverede parter, glæde over den forenklede proces, som kom Kristian frem til. Her har man nu en fælles procedure for håndtering af processen fra salg til aflevering til kunden.
Kim Melsen, som nu er salgsdirektør for Ejner Hessel og på det tidspunkt var direktør for Starmark, anerkender, at Kristians rapport har ført til en enklere og mere klar proces for håndtering af de solgte biler.
- Det er dejligt, at biløkonomerne arbejder med konkrete analyser, som vi i virksomheden kan drage nytte af. Ikke mindst er det vigtigt hele tiden at have øje for at optimere processerne, udtaler Kim Melsen.