23948sdkhjf

Masser af branchekommentarer til FDM-kilometersag

Flere autobranche-profiler, især fra forhandlerdelen, giver på motormagasinet.dk og den lukkede Linkedin.com gruppe Autobranchen deres mening til kende omkring FDMs udmelding om kilometergaranti:
Det har fået autobranchen til at fare i blækhuset, at FDM har meldt ud, at bilistforeningens 250.00 medlemmer ikke skal give bilforhandlere kilometergaranti på indbytningsbiler. Omvendt mener FDM, at bilisterne skal have garanti for købsbilers antal kørte kilometer, når de får udleveret nøgler til en ny brugt bil hos landets autoforhandlere.

Vi bringer her de foreløbige kommentarer, som vi på redaktionen har set indløbe på Motor-magasinets site motormagasinet.dk, samt på Linkedin.com i den lukkede gruppe Autobranchen (derfor er ingen navne på indlægsholdere nævnt) :

* Hvor er ansvarligheden blevet af? At FDM opfordrer deres medlemmer til ikke at give en forhandler kilometergaranti er et skråplan, og endnu et spark til tilliden mellem kunde og forhandler. For er det ikke det, det handler om? Det kan vel kun være ejeren af indbytningsbilen der kan og skal dokumentere antal kørte kilometer. Eller må vi jo som forhandlere, sætte prisen på bilen derefter, eller vælge ikke at ville tage den i bytte, hvis vi ikke kan få kilometergaranti. Vil FDM opfordre sine medlemmer, der sælger deres brugte biler i privatsalg, på auktioner m.m., til ikke at give kilometergaranti, eller?

* Jeg mener, at FDM træder sig selv over tæerne her, samtidig med at deres medlemmers biler får en væsentlig værdiforringelse. Jeg synes, det er et skråplan at komme ud på, hvis bilejere ikke skal stå til ansvar for bilens kilometer tal.

* Jeg forstår ikke helt, hvordan FDM mener, at en autoforhandler kan sælge en brugt bil "med kilometergaranti", hvis han ikke kan få den garanti fra tidligere ejer. Selvfølgelig skal man da afgive en garanti for kilometertællerens ægthed, når man sælger sin brugte bil, hvad enten bilen sælges til en forhandler eller til en anden slutbruger. Hvis vi ikke fastholder, at sælger skal afgive skriftlig garanti for kilometertallet, vil vi få samme problemer som i Østeuropa - dér er der ingen som tror på kilometertælleren men forventer, at tælleren er justeret.

* Nu går FDM til krig mod, at deres medlemmer skal give en kilometergaranti på den bil, de bytter ind ved køb af anden bil (medmindre de er første ejer på bilen). Jeg synes da, det er vældig interessant, hvilke diskussioner det kan medføre, at en kunde med FDM’s rådgivning ikke vil give kilometergaranti på en indbytningspris, som en forhandler efterfølgende skal sælge - lur mig om ikke FDM vil stille krav på den nye købers vegne om, at forhandleren skal give kilometergaranti. Spændende hvordan FDM mener, det skal kunne håndhæves, hvis forhandleren på den ene side ikke må få en kilometergaranti men omvendt skal yde på den samme bil efterfølgende.

* FDM glemmer bare helt at fortælle medlemmerne, at deres biler bliver lige så meget mindre værd ved indbytning hos en forhandler, som den næste køber vil forvente i afslag for ikke at kunne få kilometergaranti på samme bil, når den skal sælges igen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078