Voldsom Volvo med franske fødder
Volvo Polestar Edition er Volvos hurtigste serieproducerede bil nogensinde og leveres med Michelins Pilot Super Sport dæk.
Med 350hk, leveret af den sekscylindrede T-6 motor, accelererer bilen fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Dermed er Volvo Polestar Edition Volvos hurtigste serieproducerede bil nogensinde. For at sikre den kraftfulde bil et solidt greb i vejen har Volvo valgt at tilbyde Michelins high performance dæk, MICHELIN Pilot Super Sport, som standard på alle Volvo Polestar Edition-biler.
- Michelin Pilot Super Sport passer godt til Volvo S60 og V60 Polestar og leverer den høje performance, de heftige biler kræver, siger Henrik Fries, Project Manager på Volvo S60 og V60 Polestar.
De pågældende dæk er den franske dækgigants ultra-high performance gadedæk. De originalmonteres i forvejen på nogle af verdens hurtigste sportsbiler. Dækket er udviklet på baggrund af den viden og erfaring, som Michelin har fra sit engagement i racersport. Bl.a. 24-timers løbet Le Mans, hvor de seneste 16 års vinderbiler har kørt på Michelin-dæk.
- Dækkene bygger på Michelins "total performance" strategi, der kombinerer godt greb på våd og tør vej med maksimal sikkerhed og holdbarhed. Det var denne kombination af egenskaber i ét dæk, som Volvo ledte efter til deres nye biler, siger Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager, Michelin.
Dækkets evne til at levere topegenskaber på alle de ønskede parametre samtidig stammer fra en unik kombination af tre teknologier, som er hentet direkte i Michelins motorsportsafdeling.
Aramid fiber
Aramid er en højdensitetsfiber. Den anvendes typisk i flyindustrien og i militært beskyttelsesudstyr blandet andet på grund af en ekstrem holdbarhed. Fiberen er stærk og let på samme tid fem gange stærkere end stål i samme vægt. Ved høj fart sikrer styrken i fiberbæltet, at centrifugalkraften kontrolleres bedre og at trykket fordeles mere jævnt i dækket. Resultatet er mere stabilitet i dækkets "skuldre".
Bi-Compound teknologi
Desuden benyttes Bi-Compound teknologi, som oprindeligt er udviklet til racerdæk. Bi-Compound benytter forskellige gummiblandinger på slidbanens inder- og yderside. Ydersiden har en carbon-forstærket gummiblanding, som giver stor holdbarhed i sving, mens indersidens gummiblanding er designet til at bryde vandspejlet ved våd vej og tilpasse sig selv små ujævnhed i vejen.
Med teknologien Variable Contact Patch 2.0 tilpasser dækkets kontaktflade med vejen sig skiftende køreforhold. Uanset om bilen køre lige ud eller i sving, er kontaktfladen mellem gummi og vej stort set konstant.
Volvo S60 og V60 Polestar sættes til salg verden over fra juni 2014.