Bilkøb sker via mobilen
Mobiltelefonen er nu for første gang det foretrukne middel og overhaler pcen, når danskerne skal se på bil. Det viser tal fra BilBasen. For bare tre år siden stod mobilbesøg for blot fire procent af de besøgende, men i august i år steg tallet til 54 procent.
- Danskerne har aldrig været mere online, og smartphones og tablets er i dag centrale for vores netbrug. Også når det kommer til køb og salg af biler. Det handler om at være der, hvor brugerne er, og vi har derfor gjort meget ud af at udvikle brugervenlige apps til smartphones og tablets, siger direktør for BilBasen, Andrew Whitehair.
De seneste år er brugen af smartphones og tablets steget med rekordfart, og det betyder, at vi kan komme på nettet når som helst og hvor som helst. Tendensen bakkes op af tal fra Danmarks Statistik, som i juni 2014 oplyste, at 2,1 millioner danskere nu dagligt brugte mobilen til at gå på nettet.
- Når brugerne er på mobil og tablet skal vi selvfølgelig også være det. Og det er vi. Samtidig skal vi gøre det nemt at gå fra tanke til handling. Det gør vi fx med vores Xpress Bilsalg, der gør det langt nemmere at sælge sin bil til forhandlere, siger Andrew Whitehair.
Besøgstal tidoblet
Andelen af besøgende på BilBasen fra mobile enheder er vokset massivt siden, man begyndte at måle i 2011. I januar 2011 var der 4 procent besøgende fra mobile enheder. Et år efter i januar 2012 var tallet steget til 16 procent, mens 37 procent og 46 procent besøgte BilBasen i henholdsvis januar 2013 og 2014.
Hos BilBasen har man en forventning om, at andelen af besøgende fra mobile enheder vil fortsætte med at stige de kommende år og vil i slutningen 2015 nå op på omkring 63 procent af besøgende.