23948sdkhjf

Oprejsning på vej til Dahl Engineering

Transportministeren indrømmer efter tre års tovtrækkeri, at Trafikstyrelsen har begået fejl i sagsbehandlingen om ulovligt fastspændingsudstyr i biler og busser.
Mere end 20 gange har transportminister Magnus Heunicke (S) og hans to forgængere siden 2011 hidtil afvist overfor Folketinget, at der har været begået fejl i Trafikstyrelsen omkring behandling af klager over ulovligt fastspændingsudstyr i biler og busser. Forleden måtte Magnus Heunicke i et samråd om de ulovlige sele-monteringer imidlertid indrømme, at sagsbehandling og markedsovervågning af køretøjer og salgsvirksomheder af sikkerhedsudstyr ikke har været korrekt og god nok.

Dermed får Claus Dahl Pedersen, indehaver af crashtest- og udviklingsfirmaet Dahl Engineering i Thisted, oprejsning efter års tovtrækkeri med Trafikstyrelsen og de ansvarlige politikere.

- Det er rigtig positivt, at ministeren nu endelig indrømmer, at der er begået fejl, og at man burde have reageret helt tilbage i 2011, hvor man fik kendskab om sagen. Det betyder forhåbentligt, at vi kan få løst det her sikkerhedsproblem - en gang for alle. Til tider har jeg følt, at myndighederne har behandlet mig som en landsbytosse. Jeg er rigtig glad for, at ministeren nu slår fast, at der faktisk er hold i min kritik, og at det ikke er det pure opspind, siger Claus Dahl til Motor-magasinet i en kommentar til udviklingen i sagen.

Hybridsæde til udlandet

Hans store personlige engagement skyldes ikke mindst, at han havde håbet at få gang i produktion af sit egenudviklede hybrid-sikkerhedssæde. På grund af den manglende lydhørhed over hans kritik af ringe produkter på markedet og dårlige sikkerhedsopbygning af primært erhvervsbiler og -busser opgav han i efteråret 2013 at starte produktionen af hybridsædet i Nordjylland. Det vurderer han som endegyldigt.

- Jeg genovervejer ikke produktion af mit Hybridsæde. Men jeg er rigtig ked af, at ministerens erkendelse af problemet først kommer nu, for jeg havde en drøm at få en større produktion op at stå her i Thisted, men sådan skulle det ikke være. Trafikstyrelsens og skiftende transportministres konstante afvisning af at der overhovedet var problemer i denne sag blev bare ved med at trække ud. Derfor måtte jeg trække en streg i sandet, og den er overskredet for længe siden. Jeg forhandler nu med forskellige udenlandske virksomheder om at overtage patentet, siger Claus Dahl.

Motor-magasinet har forelagt sagen for Trafikstyrelsen, der ikke har kommentarer til Magnus Heunickes indrømmelser og kritik af styrelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089