CAD får medhold i flere klagesager
Står i spidsen for at få koble en garantiordning à la BygGaranti på Ankenævn for Biler, som kan løfte autobranchens anseelse i samfundet.
I CAD-bestyrelsens beretning til det nylige repræsentantskabsmøde er det nævnt, at ankenævnet i 2014 har behandlet hele 80 CAD-sager mod 21 CAD-sager året før. Af disse sager omhandler 38 køb og salg af biler, og 42 drejer sig om reparationer.
Den klagende bilejer har fået medhold i otte ud af de 80 sager, 22 er blevet afvist, 23 er blevet forligt og det indklagede værksted eller bilforhandler har fået medhold i 27 sager.
Set i forhold til 2013 er det en fastholdelse af procentraten for de sager, hvor klager får medhold og de klagesager, der bliver afvist, samt en mindre procentvis nedgang i de forligte sager. De sager, hvor indklagede det vil sige CAD-medlemmet har fået medhold, er derimod steget fra knap 10 procent til mere end 30 procent.
Garantiordning på vej
Der er samlet set behandlet cirka 500 sager siden nævnets start, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er på 8-9 måneder.
- Vi forventer en væsentlig øget mængde klagesager, og derfor holder de oprindelige budgetter ikke, hvilket vil afspejles i fremtiden, siger CAD-direktør, Erik S. Rasmussen. Han er sat i spidsen for en arbejdsgruppe, der har til formål at få koblet en garantiordning på nævnet i stil med BygGaranti for medlemmer af brancheorganisationerne bag ankenævnet.
- Det skal medvirke til yderligere at højne autobranchens image udadtil, og det forventes, at garantiordningen vil komme på plads i løbet af 2015, bebuder Erik S. Rasmussen.