Mercedes GLA bliver et offroad-hit
A-Klasse kommer nu med højere fjedre, grovere hjul og et mere ud-i-naturen-look. Kan sådan en bil overhovedet fungere i Danmark? Vi spørger Mercedes Lars van het Erve.
Den slags koster naturligvis ekstra. Men på trods af det forventer Mercedes-Benz Danmarks danske presseansvarlige, Lars van het Erve, at mange danske kunder vælger at købe en firehjulstrukket GLA frem for en forhjulstrukken.
- Vi regner med, at mange, der vælger GLA, også vælger en med firehjulstræk, som vi hos Mercedes-Benz kalder 4Matic, siger Lars van het Erve.
Samtidig ligger der også en forventning om, at især modellerne med dieselmotorer vil sælge godt i Danmark her er både en GLA 200 CDI og en mere kraftfuld GLA 220 CDI på diesel-programmet. Motor-magasinet har allerede prøvekørt GLA, med særligt fokus på en af de varianter, som den danske importør har store forventninger til en GLA 220 CDI 4Matic.
Dieselmotoren er ikke den mest raffinerede på markedet, men forbruget på 20,4 kilometer kørt på en liter benzin, med et udslip på 129 gram CO2 per kørte kilometer, er helt acceptabelt. På denne GLA 220 CDI-variant er merprisen for firehjulstræk, og den dobbeltkoblingsgearkasse, som følger med 4Matic, 35.900 kroner på andre motorvarianter er prisen for firehjulstræk og nævnte gearkasse væsentligt højere. Firehjulstrækket fungerer upåklageligt på asfalteret vej er forskellen bag rattet, i forhold til forhjulstræk, ikke stor. Men forlader bilen vejen, og begiver sig ud i naturen, kommer trækket på alle fire hurtigt i spil.