23948sdkhjf

75 år og som født på ny

DER VAR ENGANG FOR en halv snes år siden, hvor vi ofte skrev meget her i fagbladet om, hvor godt det ville være for branchen, hvis der kunne blive dannet en paraply-organisation. En enhedsorganisation, der kunne favne alle nicher i branchen og tale en fælles, politisk sag med vægt og fylde. Så lovgiverne havde respekt. Og så branchen kunne få det albuerum i mange henseender, der altid kan blive bedre.

MEN UDVIKLINGEN VILLE, at nye og konkurrerende brancheorganisationer skød op. Fordi man fandt behov for at tage sagen i egen hånd og tale sin egen sag. Siden dannede et flertal af det lille dusin brancheforeninger Autobranchens Hus i Taastrup og lejede sig ind i større og mindre lejemål side om side. Dermed havde man da god adgang og direkte adgang til hinanden for tættere dialog og kunne spare på fællesomkostningerne.

NU ER DENNE ENHED på retræte. Samlivet blev måske for tæt, og separation kom på tale. Flere brancheforeninger er flyttet fra Autobranchens Hus, og vi beretter om fusioner og udvidelser i brancheforeningerne, der i dag vil øge musklerne og nu kæmper det bedste, de har lært, mod hinanden i et skærpet marked. Selv om der er samarbejde på nogle fronter, er andre trukket hårdt op. Og kopieringen af koncepter hos hinanden fortsætter ufortrødent, til ophavsmændenes store fortrydelse.

DET ER I DETTE LYS, vi i denne uge kan rapportere, at de frie værksteders brancheforening både skifter navn og gearer op med flere nye medarbejdere. Efter 75 år bliver navnet Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CAD, støvet af og lagt ærværdigt i arkivet – nyt er Dansk Bilbranche Råd, der i højere grad skal tage kampen op. Vi følger den gamle og voksende "lille ny" med spænding og ser, hvad de næste 75 år bringer af udfordringer og resultater.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078