23948sdkhjf

Metal-opråb imod tidspres

Det er dybt godnat at tro, at servicering og vedligeholdelse af biler nu skal ske i et højere tempo end før, advarer Autobranchen Metal Århus.
Autobranchen Metal Århus udtaler fra sin generalforsamling onsdag den 2. april følgende: "Den danske model er et altafgørende fundament for et stabilt arbejdsmarked og indgåelse af ligeværdige lokalaftaler med de ansatte på de danske autoværksteder. Nu er dele af autobranchen kommet under pres på grund af ændrede forbrugsvaner og ikke mindst et forældet og utidssvarende registreringsafgiftssystem. Imidlertid må generalforsamlingen melde hus forbi, når Bilbranchen i DI mener, at produktiviteten er for lav og at den manglende indtjening kan tørres af på de ansatte mekanikere og karrosseripladesmede ved at indføre eksempelvis varierende ugentlige arbejdstider, nye lønsystemer og tvinge de ansatte ud af sygesengen".

- De århusianske mekanikere og karrosseripladesmede er helt enige i, at regeringen må leve op til sit løfte og hurtigst muligt ændre det afgiftssystem – der ikke bare nu, men også fremover vil skabe vanskeligheder for branchen. Set i lyset af de problemer, vi i forvejen har med at overholde fabrikkernes standardtider, Autotaks og omfattende dokumentation sammenholdt med en større og større gruppe af uproduktive ansatte på ledelsesgangen, er det dybt godnat at tro, at servicering og vedligeholdelse af biler nu skal ske i et højere tempo, end hvad der har været gældende før, lyder det videre fra Metal Århus.

Ubegribeligt

- Generalforsamlingen skal blot minde om den periode med omfattende kritik af kvaliteten på danske autoværksteder. Det er ubegribeligt, at man nu vil sætte alt det over styr i bestræbelserne på at imødekomme nogle skrivebordsgeneralers nye mantraer, der dog kun dokumenterer, at de simpelthen ikke aner, hvad der foregår på et moderne værkstedsgulv. Vi har sagt det før: Danske mekanikere og karrosserismede er uundværlige økonomiske nøglemedarbejdere på ethvert autoværksted som får løn efter markedsvilkårene og deres uddannelsesbaggrund.

- Hvis Bilbranchen DI derfor vil øge produktiviteten – og ikke mindst effektiviteten – så skal vi fra Dansk Metal opfordre til at gå langt udenom de værkstedsgulve, der i forvejen arbejder efter stopur, men derimod få luget ud i alle de mange uproduktive stillinger, der efterhånden har bredt sig som en steppebrand på de danske værksteder. Slutteligt skal generalforsamlingen stilfærdigt anføre, at indførelse af aftaler om varierende ugentlige arbejdstider og nye lønsystemer jævnfør overenskomsten kun kan indføres under forudsætning af enighed på det lokale værksted og naturligvis ikke af de sikkert ganske velmenende konsulentfirmaer, der i disse måneder sælger produktivitetsfremgang til den danske autobranche, slutter udtalelsen fra Metal, underskrevet formand Lasse Bøttcher og diregent André Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078