Nye bremser giver udfordringer
De nyeste generationer af AEB bremserne kræver nyt af både tester og den mekaniker, der skal servicere bilen.
Teknisk chef for autoafdelingen hos Bosch i Danmark, Tom Pedersen, forklarer, at systemerne principielt er de samme, men forskellen på de to er, at den ene rent softwaremæssigt er tilført flere funktioner. Uanset system stiller det nye krav til den mekaniker, som skal servicere disse biler, som prismæssigt hører til i den øverste ende.
Nye funktioner
I forhold til de gængse ESP-systemer har de nyeste versioner af ESP Plus og -Premium overvågning en række nye funktioner, og i Bosch-terminologien har de alle forkortelser. BDW kan oversættes til skivetørrer, som via signaler fra bilens regnsensor, hvert minut presser bremseklodserne ud imod skiverne, så de viskes fri for vand.
EBP-systemet overvåger kørslen, og når det forventer en opbremsning, lægges der elektronisk et lille overtryk ind i det hydrauliske system. AVH-S er kort og godt bakke holderen. TAD-systemet er forbeholdt Premuim, og her handler det om, at man ved hjælp af to hurtige markeringer på bremsepedalen kan få bilen til at foretage er nedbremsning for eksempelvis et rødt lys.
De to sidste funktioner er henholdsvis CDD-B og CDD-Z, hvor den første kan foretage en hurtig og kraftig nedbremsning, og den anden kan nedsætte hastigheden ved hjælp af signaler fra hastighedskontrollen.
Flere fordele
Hvor de gamle ABS-systemer indeholdt to stempler, er der i dag seks af slagsen i ESP Premium, og det giver en forbedret dynamik på flere fronter som på bremseassistent- og nødbremsefunktionen, en forbedret komfort og mulighed for hydraulisk bremseforstærkning.
De seks-stemplede pumper kan klare et større omdrejningstal, der er mindre støj og en opbremsning giver færre pedalpulsninger. Samtidig kan de, i stedet for tandembremseforstærkeren, kombineres med en elektrisk bremseforstærker, som dels reagerer hurtigere og er langt mere enkel end tandembremseforstærkeren.
Selv om bremserne er nok så avancerede, er bremsevæsken stadig den samme. Den kan på grund af sine hygroskopiske egenskaber stadig optage vand og kondens. Når den skal skiftes, er det ikke nok at lufte ud på vanlig vis. Nej, testeren skal i OBD-stikket, for ellers står ventilerne i de forskellige trykmoduler ikke åbne, og dermed vil der stadig stå gammel bremsevæske i systemet efter en ellers nok så grundig udluftning.