Autolakerere med fuld fart
Tyske Nürburgring dannede rammer om oplevelsesrig weekend, da PPG inviterede kunder og samarbejdspartnere på racertur.
- Vi arrangerer som regel én social kundeevent per år, da vi ønsker at skabe et rum, hvori vi kan møde vores kunder i en uformel setting, hvor produkter og forretning ikke er omdrejningspunktet, siger Iben Frederiksen, nordisk marketingkoordinator.
Der var da heller ikke meget snak om autolak blandt gæsterne, der talte deltagere fra både Danmark, Sverige og Finland, mens de 143 biler drønede rundt på den legendariske racerbane, der til løbet var blevet koblet sammen med den gamle del af banen, og derved havde en længde på cirka 24 kilometer. Arrangementet strakte sig fra fredag til søndag, og allerede kort efter ankomsten til banen fik fem heldige en tur som passager ved siden af racerkørerne i teamet Dörr Motorsport, hvis McLaren MP4-12C GT3 er sponsoreret af PPG.
- Vi har valgt at arrangere en motorsportstur, da en stor del af vores kunder privat interesserer sig for motorsport. Nogle er endda aktive udøvere af sporten i deres fritid, siger Iben Frederiksen, og det bliver uddybet af Henrik Friis, nordisk marketingschef hos PPG Scandinavia:
- Hos PPG leverer vi ikke kun lak til bilerne. Vi indgår i et tæt partnerskab med vores kunder, hvor målet er at sikre, at de har en så lønsom forretning som muligt. Det betyder, at vi er nødt til at være tæt på kunderne, og her er arrangementet på Nurnburg-ringen et godt springbræt til at styrke relationerne mellem PPG og vores kunder, udtaler han.
Kunderne imellem blev der også snakket og uddelt erfaringer undervejs i arrangementet, som bød på fire timers motorløb, en bustur rundt på Nürburgring og naturligvis også et go-kart arrangement for at få afgjort hvem af deltagerne, der var hurtigst bag rettet.
I løbet endte det dog som en skuffelse for den PPG-sponsorerede bil, da den måtte udgå endda mens den lå på førstepladsen og var på vej mod sejren efter at være blevet påkørt bagfra af en Porsche.
Nye på turen
To af deltagerne var brødrene Thomas og Morten Grahn fra Skyttemarkens Autolakering i Vordingborg. Her er de næsten lige startet med at benytte PPGs produkter i sprøjtekabinen, og derfor var det også en god oplevelse for dem at være med på turen. For selv om den i sig selv ikke omhandlede det daglige arbejde, så fik det alligevel indsigt i de mennesker, de i fremtiden vil komme til at omgås, når det handler om farver til at fylde i sprøjtepistolen.
- Vi har set det som en tur, hvor vi blev mere rystet sammen med folkene bag PPG og AP Farver, som er dansk forhandler af produkterne, siger Morten Grahn.
Det er første gang, at de er med på en tur som denne. Og de føler, at de har fået meget ud af at have besøgt den lille by i Eifelbjergene med den berømte racerbane.
- Det var vi ikke vant til hos vores tidligere leverandør. Så det har været nyt for os og et godt arrangement. Det har klart mest været en social tur, hvor vi har lært teknikerne hos AP Farver bedre at kende og andre kollegaer i branchen, så man kan høre deres erfaringer med produkterne, lyder det fra Thomas Grahn.
Vigtige materialer
De er per 1. juli skiftet til PPG efter at have haft det prøve i fjorten dage. Dermed er lakmaterialerne på plads hos det sydsjællandske firma, som brødrene har drevet sammen i knap syv år, efter at have overtaget det efter deres far, der havde firmaet i 35 år.
- Vi er flyttet til større lokaler for tre år siden fra et lille bitte værksted, og nu har vi så 1250 kvadratmeter. Det har givet mulighed for at ansætte lidt ekstra folk. Så det har også været en lille prøvelse at skulle flytte til noget nyt og større, siger Thomas Grahn.
For dem er lakken yderst vigtig for at få et godt resultat. Derfor var jagten på en ny lakleverandør også en proces, der blev overvejet nøje.
- Vi er i en håndværksbranche, der nærmest er som at være konditor. Der er mange steder, det kan gå galt. Det er ikke som lige at skifte en del på en bil. Her skal arbejdet bygges op for bunden for at få et ordentligt resultat. Derfor skal malingen også være et kvalitetsprodukt, siger Thomas Grahn.
Nu har de fundet sammen med PPG og har lært folkene bag virksomheden at kende med motorsport som indgangsvinkel.