Rally-raketten er tilbage
Vel trækker solide off-roadere som Forester og XV salgslæsset for Subaru i Danmark. Men det ændrer ikke på, at for mange er Subaru slet og ret rally-raketten Impreza WRX. Nu er den tilbage for fuldt ladetryk.
Det er præcis sådan, lydkulissen er, når man med grus som underlag slipper alle 300 heste løs i den nyeste nye fra Subaru WRX STI. Masser af motorbrøl men helt overdøvet af stenskud op i skærmkasserne. Og bare 5,2 sekunder senere viser speedometeret 100 km/t.
Subaru har omhyggeligt opbygget en afgørende del af sit image på at deltage og vinde VM i rally. Husker du de storblå Imprezaer med de tre gule 5-taller? Dem, der vandt adskillige VM-titler i indædt nærkamp med Lancer Evoer fra konkurrenten Mitsubishi.
Det er den type bil, Subaru nu giver et come-back. Med Danmarks-premiere næste måned er japanerne tilbage med en helt ny version af bilen, nu ikke længere med navnet Impreza WRX, men det kortere Subaru WRX STI.
Motoren er en 4-cylindret boxermotor med turbo. Ingeniørerne er glade for boxermotoren, fordi den er blødt afbalanceret, og fordi den sikrer bilen et lavere tyngdepunkt end samme bil med en række- eller V-motor. Men marketingfolkene elsker den endnu mere fordi den gør bilen speciel!
WRX STI er jo en powerbil til mange penge. Det lugter af en moderne gearkasse med dobbeltkobling. Men ikke hos Subaru. Her holder vi fast, gør vi og når det gælder boxen, holder vi fast ved en 6-trins manuel gearkasse.
Og firehjulstrækket: Her er permanent træk på alle fire, 41 procent af kræfterne eller momentet føres ud til forhjulene, de resterende 59 procent til baghjulene. Som Subaru altid har gjort. Old school siger nogle. Men alle er enige old school på den fede måde.
300 hk er altid meget. Og det er det også her i en blå raket med alt for stor hækvinge. Japanerne siger, at fra bomstille til flyvende 100 km/t kan klares på 5,2 sek. Præcis som vi oplevede det i årets fedeste rallybil.
Alt i alt: Tommelen op for køreoplevelsen, præstationerne og historien samt image. Tommelen ned for komfort og forbrug.