Når biler begynder at mærke vejen
Svenske Nira Dynamics AB har udviklet et software-baseret system, der kan beregne friktionen mellem dæk og vejen.
Men hvad hvis alle biler selv kunne udføre denne vigtige og konstante føling mellem vejoverfladen og dækkenes vigtige vejgreb?
Det svenske ingeniørfirma Nira Dynamics AB ser ud til at have udviklet en løsning, som virksomheden nu er i dialog med en række bilproducenter og systemleverandører om at indføre i morgendagens biler. I forvejen samarbejder Nira med Audi, VW, Seat, Skoda, Renault, Robert Bosch, Continental, TRW Automotive og Lear Corporation. Den svenske virksomheds største automotive produkt er et software-baseret dæktryk-overvågninssystem, TPI.
Kørsel ved for høj hastighed efter forholdene eller fejlvurdering af vej og trafikforhold er stadig en af de mest almindelige årsager til trafikuheld og -ulykker. De nuværende indbyggede elektroniske assistent-systemer i biler kan genkende vejskilte og hjælpe føreren med at overholde hastighedsgrænserne. De fleste førere er desuden bekendt med is-advarsel, når displayet i bilen viser, at udetemperaturen nærmer sig frysepunktet. Disse skridt er i den rigtige retning, men med den nye algoritme fra Nira kan biler komme et langt skridt nærmere god sikkerhed under alle vejforhold.
Et typisk eksempel, på hvor Niras algoritme kan bruges, er på en olieret vejstrækning med vejsving. Dette problem bliver næppe opfanget af bilister, men sådan en vejstrækning er en potentiel dødsfælde for især motorcyklister, selv ved lav hastighed. Hvis sådan lav vejfriktion, opdaget af systemer som Niras algoritme, bliver kommunikeret videre fra bilen til andre bilister via ITS-infrastruktur intelligente trafiksystemer så kan den øvrige trafik blive advaret, før det er for sent.
Førerløse biler er allerede begyndt at køre på vejene i fuld skala. De skal nødvendigvis have sådanne friktionssystemer indbygget, når teknikken overtager kørslen fuldt ud. Her er det ikke nok, at radarer og sensorer blot opdager andre biler, fodgængere og forhindringer. Bilen må også kunne måle på vejforholdene og selv træffe de rigtige beslutninger omkring hastighed og sideværts G-kræfter i sving.