23948sdkhjf

Genbrug med pil opad udvider igen

| Af Kim Lesanner | Tip redaktionen om en historie

Mekaniker Michael Riis begyndte med at købe og strippe en Ford Transit – nu får han endnu 2100 kvadratmeter under tag i sin succesvirksomhed med fokus på kvalitets-genbrugsdele og 16 ansatte.

Hvad gør man, når man som autogenbruger hører om, at 7000 kvadratmeter lagerhaller i nabolaget står til at skulle skrottes for at gøre plads til nybyggeri? Man tilbyder da at genbruge jernspær, tag og pladevægge – mod selv at pille det hele ned på rekordtid. Dermed kan MR Autolager i Viborg nu snart tage endnu en lagerhal, opført i genbrugsmaterialer, i brug på 2100 kvadratmeter. Dermed kommer arealet under tag op på 5300 i alt for at gøre plads til flere end de nuværende 170.000 lagerførte reservedele, samt endnu bedre forhold for de ansatte.

Det er kun gået én vej for den 44-årige Ford-mekanikerudlærte Michael Riis, siden han som 21-årig begyndte at handle med biler til videresalg. Som 26-årig købte han en Ford Transit til ophug, skilte den ad og solgte stumperne – og dermed kunne købe et par nye køretøjer for indtægten. Senere kunne han købe virksomheden Viborg Akkumulatorfabrik, der lå i den anden ende af byen. Her slap pladsen op, og efter et midlertidigt stop på Morsøvej fik autogenbrugsvirksomheden, der modtager 1500 nyere skadede kvalitetsbiler årligt, domicil på den nuværende placering på Vennershåbvej i de tidligere Genan-bygninger på et grundareal på 21.500 kvadratmeter. Fra kun at skulle brødføde sig selv er Michael Riis nu oppe på at have 16 ansatte på lønningslisten i det miljøcertificerede autoophug.

Tør satse

Og hvad skyldes så den konstante omsætningsmæssige fremgang?

- Arbejdsomhed og dygtige medarbejdere – og så at vi tør tage chancer og købe noget specielt, såsom Alfa Spideren derude, peger Michael Riis ud ad vinduet på den røde sportsvogn, hvor fronten er totalskadet og brændt op, men bagenden er som funklende ny. Dele på dyrere og sjældne biler indbringer ofte flere penge end standardvarer. I det hele taget køber MR Autolager helst nyere biler af forsikringsselskaberne, og det giver stor kapitalbinding og træk på kassekreditten. Bilerne kan stå et halvt år eller længere, inden delene sælger, så det handler om at være en god købmand. Og så at følge markedet for bilsalg. Michael Riis har aldrig regnet på, hvor stor afskrivningen på ikke solgte dele er. Mest rentabelt er det at lade delene sidde på de hele biler og kun skrue af, når en ordre løber ind.

- Vi oplever faktisk, at de små biler, der jo nybil-sælger stort, holder ganske godt og også kræver genbrugsdele i reparationsarbejdet. Men de dyrere biler repareres selvfølgelig mest, på grund af reparationsgrænsen, og de kører længere tid. Netop nu er dele til de større biler efterspurgt, fordi der ikke blev solgt så mange af disse biler i flere år, da finanskrisen satte ind i 2008, forklarer Michael Riis.

80 procent af salget hos MR Autolager er brugte dele til primært værksteder. Men der er også nye lygter og batterier på hylderne, som angiveligt kan sælges billigere end hos grossisterne på grund af lavere avance.

- Mange værksteder finder det nemmere kun at skulle handle ét sted, og så er det godt også at kunne tilbyde nye dele, siger Michael Riis.

De ansatte laver ikke så mange genopbygningsbiler, da der hverken er tid eller plads nok. En del købte biler, samt også mc og campingvogne, sælges videre til Polen og Litauen.

- Vores omsætning er steget markant, siden vi kom her til Vennershåbvej – til værksteder i hele landet. Det er en "god spiral", når værkstederne ved, at vi har gode, nyere dele på lager, og at vi i øvrige er gode til at kvalitetsteste. Vi mærker mange dele som B2 med fuld åbenhed om mindre skrammer, prikbuler og måske løs sealing.

- Men generelt synes jeg, at malerne er for kritiske og krævende som underleverandører til værkstederne. De får jo tillæg for at modtage brugte dele – og jeg ved, at selv nye dele også tit må spartles og slibes. Det kan være meget fordelagtigt for værkstedet at modtage en brugt dør, der jo indeholder rudehejse og alt andet monteret. Men jeg ved da godt, at malerne, som underleverandører til værkstederne, er under stort pres fra mange sider, siger Michael Riis.

Ikke faste priser

Han er i øvrigt fortaler for, at der ikke skal være faste priser på delene. Så hellere bruge tid på at handle lidt om prisen med værkstederne, som i øvrigt ofte kender niveauet for dele på markedet og har tillid til, at MR Autolager er fair i prissætningen. MR Autolager er med i det landsdækkende edb-lager, Nemdele.

- Nogle ophuggere er begyndt at sætte priser på delene, men det kan hurtigt ende, som da ophuggerne begyndte at overbyde hinanden på priser på skrotbiler. Så kan fortjenesten til ophuggerne hurtigt forsvinde, ligesom kunderne skal bruge tid på at tjekke priser og ringe rundt.

Michael Riis kunne desuden godt tænke sig, at bilejerne blev mere opmærksomme på at bede værkstedet benytte brugte dele, hvis bilen skal repareres uden om forsikringsselskabet for eksempelvis et defekt rudehejs eller en viskermotor.

- Nogle bilejere er nok ikke klar over, at der kan monteres nyere brugte dele – eller også vil de ikke vise, at de gerne vil spare penge på at bede værkstedet monteret brugt, det er vel et spørgsmål om psykologi. Der er ellers rigeligt fokus på genbrug overalt i samfundet, men måske FDM og dagbladene kunne sætte mere fokus på genbrugs-bildele, siger Michael Riis.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Corona og konsekvenserne
Corona-opråb fra fire værkstedskæder

Plus

Autogenbrugsdirektør stopper

Efter ti år som direktør i Dansk Autogenbrug fratræder Børge Madsen til juli.

Plus

Corona og konsekvenserne
Mekaniker holder Nyborg kørende

Simon Jørgensen, AutoMester i Nyborg, har vendt nedtur og fyringer til optur og masser af travlhed.

Plus

Corona og konsekvenserne
De første afskedigelser har ramt brugtvognsforhandlerne

De første - lige nu kun få - afskedigelser, har ramt brugtvogns-forhandlerne, men indtil nu er ingen forretningerne lukket, siger direktør Karl-Ove Pedersen, DBFU

Plus

Corona og konsekvenserne
Danmark kan "genåbne" efter påsken

Danmark kan påbegynde en gradvis genåbning efter påske. Det siger statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag kl. 17.30 i Spejlsalen.

Nyhedsbrev

8.376 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Datter og brødre i spidsen hos Fasterholdt

Shell i Billund og Fasterholdt Biler fejrer 50-års jubilæum den 1. april. Markering er udskudt.

Plus

Mekonomens hjemmeside lagt ned

Grossist udsat for data-overtrædelser. De er begrænset til forretningsområdet Meca/Mekonomen i Sverige og Norge og berører ikke selskabets øvrige tre forretningsområder.

Tyske ZF opkøber Wabco

Plus

Klassisk Alfa får en kulfiberkrop

Corona og konsekvenserne
Strandede danskere får lov at køre hjem i udenlandske biler

Corona og konsekvenserne
Ford lover at have 50.000 respiratorer klar om 100 dage

Plus

Corona og konsekvenserne
Opdateret: Nu rammes Semler af corona-krisen

Opdateret: Ulrik Drejsig, CEO for Semler Mobility med bl.a. Volkswagen, Audi og Skoda bekræfter et markant fald i aktiviteten på salgssiden, men supplerer med, at der til gengæld foreløbig er god aktivitet på forhandlernes værksteder.

Plus

Corona og konsekvenserne
Interdan sender de første hjem

Cirka 50 medarbejdere er sendt midlertidigt hjem med løn til forventeligt den 30. april, oplyser Interdans CEO, Kenneth Hansen. Foreløbig ingen nedlukninger, pointerer han.

Plus

Corona og konsekvenserne
Juridiske corona-guide: Få styr på hjemsendelser, fyringer etc.

Få styr på reglerne for hjemsendelse, fyring, arbejdsfordeling og lønkompensation.

Plus

Rekordstort antal bilklager

I 2019 modtog Ankenævn for biler 681 klager - det største antal nogensinde. Forbrugerne fik medhold i godt 40 procent af sagerne.

Plus

Især Sjælland vil mangle autolakerere

Et historisk lavt antal unge har søgt lakuddannelsen, og kun hver tredje lakelev på College 360 har praktikaftaler øst for Storebælt. Nyt tiltag skal trække mekanikere til lakuddannelsen.

Plus

Corona og konsekvenserne
Midt i en coronatid glæder dækfolket sig til sommerskiftet

I dækbranchen har corona endnu ikke resulteret i fyringer eller lukninger - og lige nu ser vi frem til efter påske, da det plejer at være højsæson for dækskiftet, siger formand Jannick Ditlevsen.

Plus

Corona og konsekvenserne
Ford, Airbus og Formel 1-teams producerer respiratorer

Storbritannien har 8000 respiratorer, men har brug for 30.000. Flere virksomheder er derfor sat i sving.

Varevogne i fokus hos udlejningsgigant

Plus

Den danske bilpark bliver stadigt yngre

Corona og konsekvenserne
Coronavirus kan koste over 100.000 job i Tysklands bilindustri

Dalende tysk bilsalg, der forstærkes af coronakrisen, kan koste hundredtusinder af job, mener forsker.

11

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Plus

Elever afprøvede lysende ny UV-teknik

Glasurit introducerer UV-håndlamper og en ny og unik hurtigtørrende spartel til småskader, der tørrer på 1-2 minutter. College 360 viste teknikken til unge lærlinge.

Plus

Svenskere valfarter til dansk lakskole

Motor-magasinets udgiverselskab planlægger nye medier

Corona og konsekvenserne
Trump beordrer bilgigant til at fremstille respiratorer

Plus

Ny direktør for Cars

Plus

Direktørskifte hos Mercedes-Benz Danmark

Ny chef for Nordania Leasing

Plus

Lakken taler med selvkørende biler

1

UGENS LEDER - ...med en opfordring til vores branche

Plus 1

Skadesregister drøftet på nordisk møde

Ny klarlak tørrer hurtigt ved få grader

Corona og konsekvenserne
Corona-konsekvenser i noter

Corona og konsekvenserne
Formel 1 vil droppe op til syv grandprixer i 2020

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

SsangYong Musso Sports II Fast anhængertræk fast

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Flådestyring og fra SmartVan - Tips og gode råd

Ikke en aprilsnar: Gratis at annoncere fabriksnye biler

Løwener overtager importen af MAHA og Hofmann

Forfalskade tændrør!

BMW vil satse på brint

Skal vi linke op på LinkedIn?

Fremtidsscenariet for reservedelsgrossister

Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse

Eibach, Bilstein, Lowtec undervogne!

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Værkstedsvogn (2 delt) 6 skuffer

Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips

Undervogne fra Lowtec!

Service og vedligehold på ventilationsanlæg.

Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Hyundai i30 Fastback N-Line (type PDEN) 06/’17

Skal du have et mobilt laboratorium?

Nye ansigter hos bott

Trolley 3 delt incl. værktøjspakke (78 dele)

Hvad siger DENIOS til Covid-19?

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

DS3 Crossback – Avantgarde på godt og ondt

Send til en kollega

0.281