23948sdkhjf

Genbrug med pil opad udvider igen

| Af Kim Lesanner | Tip redaktionen om en historie

Mekaniker Michael Riis begyndte med at købe og strippe en Ford Transit – nu får han endnu 2100 kvadratmeter under tag i sin succesvirksomhed med fokus på kvalitets-genbrugsdele og 16 ansatte.

Hvad gør man, når man som autogenbruger hører om, at 7000 kvadratmeter lagerhaller i nabolaget står til at skulle skrottes for at gøre plads til nybyggeri? Man tilbyder da at genbruge jernspær, tag og pladevægge – mod selv at pille det hele ned på rekordtid. Dermed kan MR Autolager i Viborg nu snart tage endnu en lagerhal, opført i genbrugsmaterialer, i brug på 2100 kvadratmeter. Dermed kommer arealet under tag op på 5300 i alt for at gøre plads til flere end de nuværende 170.000 lagerførte reservedele, samt endnu bedre forhold for de ansatte.

Det er kun gået én vej for den 44-årige Ford-mekanikerudlærte Michael Riis, siden han som 21-årig begyndte at handle med biler til videresalg. Som 26-årig købte han en Ford Transit til ophug, skilte den ad og solgte stumperne – og dermed kunne købe et par nye køretøjer for indtægten. Senere kunne han købe virksomheden Viborg Akkumulatorfabrik, der lå i den anden ende af byen. Her slap pladsen op, og efter et midlertidigt stop på Morsøvej fik autogenbrugsvirksomheden, der modtager 1500 nyere skadede kvalitetsbiler årligt, domicil på den nuværende placering på Vennershåbvej i de tidligere Genan-bygninger på et grundareal på 21.500 kvadratmeter. Fra kun at skulle brødføde sig selv er Michael Riis nu oppe på at have 16 ansatte på lønningslisten i det miljøcertificerede autoophug.

Tør satse

Og hvad skyldes så den konstante omsætningsmæssige fremgang?

- Arbejdsomhed og dygtige medarbejdere – og så at vi tør tage chancer og købe noget specielt, såsom Alfa Spideren derude, peger Michael Riis ud ad vinduet på den røde sportsvogn, hvor fronten er totalskadet og brændt op, men bagenden er som funklende ny. Dele på dyrere og sjældne biler indbringer ofte flere penge end standardvarer. I det hele taget køber MR Autolager helst nyere biler af forsikringsselskaberne, og det giver stor kapitalbinding og træk på kassekreditten. Bilerne kan stå et halvt år eller længere, inden delene sælger, så det handler om at være en god købmand. Og så at følge markedet for bilsalg. Michael Riis har aldrig regnet på, hvor stor afskrivningen på ikke solgte dele er. Mest rentabelt er det at lade delene sidde på de hele biler og kun skrue af, når en ordre løber ind.

- Vi oplever faktisk, at de små biler, der jo nybil-sælger stort, holder ganske godt og også kræver genbrugsdele i reparationsarbejdet. Men de dyrere biler repareres selvfølgelig mest, på grund af reparationsgrænsen, og de kører længere tid. Netop nu er dele til de større biler efterspurgt, fordi der ikke blev solgt så mange af disse biler i flere år, da finanskrisen satte ind i 2008, forklarer Michael Riis.

80 procent af salget hos MR Autolager er brugte dele til primært værksteder. Men der er også nye lygter og batterier på hylderne, som angiveligt kan sælges billigere end hos grossisterne på grund af lavere avance.

- Mange værksteder finder det nemmere kun at skulle handle ét sted, og så er det godt også at kunne tilbyde nye dele, siger Michael Riis.

De ansatte laver ikke så mange genopbygningsbiler, da der hverken er tid eller plads nok. En del købte biler, samt også mc og campingvogne, sælges videre til Polen og Litauen.

- Vores omsætning er steget markant, siden vi kom her til Vennershåbvej – til værksteder i hele landet. Det er en "god spiral", når værkstederne ved, at vi har gode, nyere dele på lager, og at vi i øvrige er gode til at kvalitetsteste. Vi mærker mange dele som B2 med fuld åbenhed om mindre skrammer, prikbuler og måske løs sealing.

- Men generelt synes jeg, at malerne er for kritiske og krævende som underleverandører til værkstederne. De får jo tillæg for at modtage brugte dele – og jeg ved, at selv nye dele også tit må spartles og slibes. Det kan være meget fordelagtigt for værkstedet at modtage en brugt dør, der jo indeholder rudehejse og alt andet monteret. Men jeg ved da godt, at malerne, som underleverandører til værkstederne, er under stort pres fra mange sider, siger Michael Riis.

Ikke faste priser

Han er i øvrigt fortaler for, at der ikke skal være faste priser på delene. Så hellere bruge tid på at handle lidt om prisen med værkstederne, som i øvrigt ofte kender niveauet for dele på markedet og har tillid til, at MR Autolager er fair i prissætningen. MR Autolager er med i det landsdækkende edb-lager, Nemdele.

- Nogle ophuggere er begyndt at sætte priser på delene, men det kan hurtigt ende, som da ophuggerne begyndte at overbyde hinanden på priser på skrotbiler. Så kan fortjenesten til ophuggerne hurtigt forsvinde, ligesom kunderne skal bruge tid på at tjekke priser og ringe rundt.

Michael Riis kunne desuden godt tænke sig, at bilejerne blev mere opmærksomme på at bede værkstedet benytte brugte dele, hvis bilen skal repareres uden om forsikringsselskabet for eksempelvis et defekt rudehejs eller en viskermotor.

- Nogle bilejere er nok ikke klar over, at der kan monteres nyere brugte dele – eller også vil de ikke vise, at de gerne vil spare penge på at bede værkstedet monteret brugt, det er vel et spørgsmål om psykologi. Der er ellers rigeligt fokus på genbrug overalt i samfundet, men måske FDM og dagbladene kunne sætte mere fokus på genbrugs-bildele, siger Michael Riis.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny EU-lov kan sætte bildanmark i stå

Plus

Stor forskel på krav til malerprodukter

Nogle lakerere kan nøjes med to lag til kant mens andre må bruge tre-lags lakopbygning og udsprøjtning - det afhænger af materialerne.

Plus

Håb om mere fair skadesbetaling

Udskydelse af ændringer i Autotaks skyldes politisk fokus på autolak-branchen, mener AutoBranchen Danmark.

Plus

Transformationen af Bilinfo fortsætter

I 2020 bliver den direkte kobling mellem bilkøbernes behov og bilforhandlernes dialog med dem forstærket. Nyt partnerskab i støbeskeen.

Plus

Renault: Autouncles leadhåndtering betyder alt

Nyhedsbrev

8.330 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Grossist solgt til finsk selskab

Lavere priser og bredere sortiment bliver konsekvensen af, at SEC Scandinavia A/S har solgt 70 procent af selskabet til finske Relais Group.

Online Avis Arkiv
Plus

Topmoderne ny Silkeborg-skole klar

College 360 er blevet Europas største og mest moderne skole til autolakere, karrosseriteknikere og personvognsmekanikere. Åbent hus 25. januar.

Audi er årets bilmærke - ifølge ejerne selv

Plus

Danske firmaer angriber det svenske eftermarked

Nordens største firehjulede fagmesse har netop kørt i Göteborg; en række danske firmaer var med på jagten på en større forretning på den anden side af sundet.

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Elbilerne er kommet på museum

Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

Plus

Ny klasse i dansk motorsport - seneste facts og rygter

TCR-klassen med racerombyggede GTI’er har ikke kørt en meter på dansk asfalt - alligevel står nyheden stærkt allerede her i midtvinteren. Hvad siger sponsorer, og kører klassen i de to byløb?

Plus

To digitale servicebøger i muligt parløb

Både Hella Gutmann Solutions og Digitalservicebook udbyder it-systemer til elektronisk registrering af bilernes servicebøger. Et samarbejde kan komme på tale.

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

UGENS LEDER - ...om de dygtige Skills-drenge og -piger

Plus

Aftaler om digitale servicebøger strømmer ind

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Plus

Nye direktører hos Carpoint og Vestergaard Biler

Masser af direktørudskiftninger og bestyrelsesrokeringer fra ugens CVR-register.

Plus

Usikkerhed om bilafgifter er udsat til november

Ny dieselregning til Daimler

Plus

Spiralfjedre knækker hurtigt under stresstest

En test af spiralfjerdre foretaget for Triscan viste, at nogle af markedets billigste spiralfjedre knækkede rystende hurtigt. Triscan maner til forsigtighed.

Stigning i indbrud og tyverier fra biler i København

Plus

Ny E-handelsplatform for udstødningssystemer

Dinex-gruppen øger effektiviteten og letter indkøb for firmaets eftermarkedskunder med sin første netbaserede e-handelsløsning.

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Luft-leverandør godkendt til TecDoc

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

Bilsalg i ti år: Vindere og tabere i 2010’erne

Plus

TCR i motorsporten - nu med Sylvest og Magnussen

Plus

Lad os lære af norske elbil-udfordringer

UGENS LEDER - ... om de frie værksteders udfordringer

Nu starter DM i Skills

Plus

Støddæmpere skal altid skiftes parvis

Plus

Tallene er klar: Der ER konkret salg i nytårskure

Se alle Medlemmernes egne nyheder

No more dust! - ATE Keramiske bremseklodser.

AutoPartner & Digital-servicebook.com indgår samarbejde.

Tillykke til Autohallens Autolak - ny ejer af Nexa MoonWalk!

Nye EU-regler bremser salget af Suzukis charmetrold

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Autoplus udvider samarbejdet med Digital-Servicebook.com

Anhængertræk nyhed BMW 1 F40

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Rudeværktøj

Vil du spare penge – så snup en elbil

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Sikkerhedssko i god kvalitet

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Anhængertræk nyhed BMW X4

Dakar 2020 – tyrefægteren vinder igen

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Spot Tilbud På Ergonomisk Løft Og Transport Af Hjul

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Det her bruger din headhunter sin tid på

Arbejdsbeklædning

Send til en kollega

0.218