23948sdkhjf

Genbrug med pil opad udvider igen

| Af Kim Lesanner | Tip redaktionen om en historie

Mekaniker Michael Riis begyndte med at købe og strippe en Ford Transit – nu får han endnu 2100 kvadratmeter under tag i sin succesvirksomhed med fokus på kvalitets-genbrugsdele og 16 ansatte.

Hvad gør man, når man som autogenbruger hører om, at 7000 kvadratmeter lagerhaller i nabolaget står til at skulle skrottes for at gøre plads til nybyggeri? Man tilbyder da at genbruge jernspær, tag og pladevægge – mod selv at pille det hele ned på rekordtid. Dermed kan MR Autolager i Viborg nu snart tage endnu en lagerhal, opført i genbrugsmaterialer, i brug på 2100 kvadratmeter. Dermed kommer arealet under tag op på 5300 i alt for at gøre plads til flere end de nuværende 170.000 lagerførte reservedele, samt endnu bedre forhold for de ansatte.

Det er kun gået én vej for den 44-årige Ford-mekanikerudlærte Michael Riis, siden han som 21-årig begyndte at handle med biler til videresalg. Som 26-årig købte han en Ford Transit til ophug, skilte den ad og solgte stumperne – og dermed kunne købe et par nye køretøjer for indtægten. Senere kunne han købe virksomheden Viborg Akkumulatorfabrik, der lå i den anden ende af byen. Her slap pladsen op, og efter et midlertidigt stop på Morsøvej fik autogenbrugsvirksomheden, der modtager 1500 nyere skadede kvalitetsbiler årligt, domicil på den nuværende placering på Vennershåbvej i de tidligere Genan-bygninger på et grundareal på 21.500 kvadratmeter. Fra kun at skulle brødføde sig selv er Michael Riis nu oppe på at have 16 ansatte på lønningslisten i det miljøcertificerede autoophug.

Tør satse

Og hvad skyldes så den konstante omsætningsmæssige fremgang?

- Arbejdsomhed og dygtige medarbejdere – og så at vi tør tage chancer og købe noget specielt, såsom Alfa Spideren derude, peger Michael Riis ud ad vinduet på den røde sportsvogn, hvor fronten er totalskadet og brændt op, men bagenden er som funklende ny. Dele på dyrere og sjældne biler indbringer ofte flere penge end standardvarer. I det hele taget køber MR Autolager helst nyere biler af forsikringsselskaberne, og det giver stor kapitalbinding og træk på kassekreditten. Bilerne kan stå et halvt år eller længere, inden delene sælger, så det handler om at være en god købmand. Og så at følge markedet for bilsalg. Michael Riis har aldrig regnet på, hvor stor afskrivningen på ikke solgte dele er. Mest rentabelt er det at lade delene sidde på de hele biler og kun skrue af, når en ordre løber ind.

- Vi oplever faktisk, at de små biler, der jo nybil-sælger stort, holder ganske godt og også kræver genbrugsdele i reparationsarbejdet. Men de dyrere biler repareres selvfølgelig mest, på grund af reparationsgrænsen, og de kører længere tid. Netop nu er dele til de større biler efterspurgt, fordi der ikke blev solgt så mange af disse biler i flere år, da finanskrisen satte ind i 2008, forklarer Michael Riis.

80 procent af salget hos MR Autolager er brugte dele til primært værksteder. Men der er også nye lygter og batterier på hylderne, som angiveligt kan sælges billigere end hos grossisterne på grund af lavere avance.

- Mange værksteder finder det nemmere kun at skulle handle ét sted, og så er det godt også at kunne tilbyde nye dele, siger Michael Riis.

De ansatte laver ikke så mange genopbygningsbiler, da der hverken er tid eller plads nok. En del købte biler, samt også mc og campingvogne, sælges videre til Polen og Litauen.

- Vores omsætning er steget markant, siden vi kom her til Vennershåbvej – til værksteder i hele landet. Det er en "god spiral", når værkstederne ved, at vi har gode, nyere dele på lager, og at vi i øvrige er gode til at kvalitetsteste. Vi mærker mange dele som B2 med fuld åbenhed om mindre skrammer, prikbuler og måske løs sealing.

- Men generelt synes jeg, at malerne er for kritiske og krævende som underleverandører til værkstederne. De får jo tillæg for at modtage brugte dele – og jeg ved, at selv nye dele også tit må spartles og slibes. Det kan være meget fordelagtigt for værkstedet at modtage en brugt dør, der jo indeholder rudehejse og alt andet monteret. Men jeg ved da godt, at malerne, som underleverandører til værkstederne, er under stort pres fra mange sider, siger Michael Riis.

Ikke faste priser

Han er i øvrigt fortaler for, at der ikke skal være faste priser på delene. Så hellere bruge tid på at handle lidt om prisen med værkstederne, som i øvrigt ofte kender niveauet for dele på markedet og har tillid til, at MR Autolager er fair i prissætningen. MR Autolager er med i det landsdækkende edb-lager, Nemdele.

- Nogle ophuggere er begyndt at sætte priser på delene, men det kan hurtigt ende, som da ophuggerne begyndte at overbyde hinanden på priser på skrotbiler. Så kan fortjenesten til ophuggerne hurtigt forsvinde, ligesom kunderne skal bruge tid på at tjekke priser og ringe rundt.

Michael Riis kunne desuden godt tænke sig, at bilejerne blev mere opmærksomme på at bede værkstedet benytte brugte dele, hvis bilen skal repareres uden om forsikringsselskabet for eksempelvis et defekt rudehejs eller en viskermotor.

- Nogle bilejere er nok ikke klar over, at der kan monteres nyere brugte dele – eller også vil de ikke vise, at de gerne vil spare penge på at bede værkstedet monteret brugt, det er vel et spørgsmål om psykologi. Der er ellers rigeligt fokus på genbrug overalt i samfundet, men måske FDM og dagbladene kunne sætte mere fokus på genbrugs-bildele, siger Michael Riis.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Første strategi-skridt: Gunner Due Biler udvider i Slagelse

Største overskud nogensinde hos Biltema

Haas-chef efter katastrofalt løb: Det er uacceptabelt

Eksplosion og brand på værksted i Vallensbæk

Politiet arbejder ud fra en antagelse om, at der er tale om en kriminel handling, og efterlyser vidner.

Nyhedsbrev

8.220 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Magnussen efter nedtur i Silverstone: Ærgerligt

Online Avis Arkiv
Plus 1

Autobutler kræver tre års garanti

Ifølge værkstedsportalen Autobutler skaffer længere garanti på reparationer nye kunder - og burde være branchestandard.

Dinitrol Danmark bliver en del af Pierre.dk-koncernen

Motorcykel-legende åbner Danmarks største motorcykelværksted

Biludlejer oplever sommer-boom

Lille fremgang i bilsalget i juni

Haas-teamets navnesponsor blev hacket og trækker sig ikke

Lasse L. Sørensen får Nascar-debut på oval bane

Indgreb mod selvanmeldere udskydes halvt år

Stramninger for brugtbilimportører genfremsættes i oktober

Utilfreds sponsor trækker sig fra Magnussens Haas-hold

Svensk racer-pige bliver testkører for Continental

Plus

Q&A: Børge Madsen er bilminister

Danmark skal have en ny regering. Hvis der oprettes et bilministerium, og Børge Madsen, direktør i Dansk Autogenbrug, bliver den nye bilminister, hvad vil han have fokus på?

Minister: Danmark kan ikke alene omstille til grøn bilisme

Autobrancheekspert: ”Man gambler med kundernes sikkerhed”

Volkswagen i Ribe udvider

Bridgestone henter dansker hjem til toppost

Bridgestone knytter Danmark tættere til det europæiske marked og udnævner Martin Dahl som landechef til at stå i spidsen for Bridgestone Danmark.

Uafhængig autogrossist lukker

Henning Jensen siger stop efter 36 år. Roskilde Reservedelslager bliver en del af Havdrup Autodele ApS.

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Danskerne låner til ny bil

Nye tal fra Voxmeters bildatabank, viser et mindre fald i danskernes lyst og evne til at købe biler kontant i første kvartal 2019, i forhold til samme kvartal sidste år. Samtidigt optager vi flere billån, både i banken og via bilforhandlerne.

Jens, hvad er det med dig og Beatles?

En af branchens markante, Jens Sørensen, fylder 60. Vi spørger ind til forbilledet - og lokker hans vinderformel ud af ham.

Plus

Millionbøde efter brud på GDPR-reglerne

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 25

Sommerferie på Motor-magasinet - men ikke på nettet

Plus

Forretning med en fremmed partner - tør jeg det?

Michael Sørensen, ny direktør til Pava

Artiklerne vi læser mest på nettet

Halvårets mest solgte bil er …

Plus

Langsomt EU-udspil skal løse gordisk knude

Kort nyt: Stor tilbagekaldelse // Dieselspecialist udvider // Thansen overskud

Rally-arrangør tiltalt efter ulykke med to dræbte i Randers

Nummerpladen som indgangsnøglen for dele til lastbiler

Plus

Vi vil se et crazy bilmarked i 2020

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vind billetter til Copenhagen Historic Grand Prix

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Velkommen til Varde Bilvask

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

Har du overvejet en SUV som firmabil?

Legendarisk fælgdesign genopstår

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nybagt navn får hurtig glasur

TOTAL Danmark inviterer til Copenhagen Historic Grand Prix – du kan vinde 2 VIP billetter !

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Sådan Undgår Du Unødvendig Slid Til Næste Dækskiftesæson

Verdens hurtigste køreseddel

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Produktionsbuffer, automatisering, LEAN, one-piece-flow  – kært barn har mange navne.

Henrik Pedersen – ny CCO hos Digital-Servicebook.com

Leverandørbesøg: Nyheder til værkstedet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye pro...

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Send til en kollega

0.176