23948sdkhjf

Genbrug med pil opad udvider igen

| Af Kim Lesanner | Tip redaktionen om en historie

Mekaniker Michael Riis begyndte med at købe og strippe en Ford Transit – nu får han endnu 2100 kvadratmeter under tag i sin succesvirksomhed med fokus på kvalitets-genbrugsdele og 16 ansatte.

Hvad gør man, når man som autogenbruger hører om, at 7000 kvadratmeter lagerhaller i nabolaget står til at skulle skrottes for at gøre plads til nybyggeri? Man tilbyder da at genbruge jernspær, tag og pladevægge – mod selv at pille det hele ned på rekordtid. Dermed kan MR Autolager i Viborg nu snart tage endnu en lagerhal, opført i genbrugsmaterialer, i brug på 2100 kvadratmeter. Dermed kommer arealet under tag op på 5300 i alt for at gøre plads til flere end de nuværende 170.000 lagerførte reservedele, samt endnu bedre forhold for de ansatte.

Det er kun gået én vej for den 44-årige Ford-mekanikerudlærte Michael Riis, siden han som 21-årig begyndte at handle med biler til videresalg. Som 26-årig købte han en Ford Transit til ophug, skilte den ad og solgte stumperne – og dermed kunne købe et par nye køretøjer for indtægten. Senere kunne han købe virksomheden Viborg Akkumulatorfabrik, der lå i den anden ende af byen. Her slap pladsen op, og efter et midlertidigt stop på Morsøvej fik autogenbrugsvirksomheden, der modtager 1500 nyere skadede kvalitetsbiler årligt, domicil på den nuværende placering på Vennershåbvej i de tidligere Genan-bygninger på et grundareal på 21.500 kvadratmeter. Fra kun at skulle brødføde sig selv er Michael Riis nu oppe på at have 16 ansatte på lønningslisten i det miljøcertificerede autoophug.

Tør satse

Og hvad skyldes så den konstante omsætningsmæssige fremgang?

- Arbejdsomhed og dygtige medarbejdere – og så at vi tør tage chancer og købe noget specielt, såsom Alfa Spideren derude, peger Michael Riis ud ad vinduet på den røde sportsvogn, hvor fronten er totalskadet og brændt op, men bagenden er som funklende ny. Dele på dyrere og sjældne biler indbringer ofte flere penge end standardvarer. I det hele taget køber MR Autolager helst nyere biler af forsikringsselskaberne, og det giver stor kapitalbinding og træk på kassekreditten. Bilerne kan stå et halvt år eller længere, inden delene sælger, så det handler om at være en god købmand. Og så at følge markedet for bilsalg. Michael Riis har aldrig regnet på, hvor stor afskrivningen på ikke solgte dele er. Mest rentabelt er det at lade delene sidde på de hele biler og kun skrue af, når en ordre løber ind.

- Vi oplever faktisk, at de små biler, der jo nybil-sælger stort, holder ganske godt og også kræver genbrugsdele i reparationsarbejdet. Men de dyrere biler repareres selvfølgelig mest, på grund af reparationsgrænsen, og de kører længere tid. Netop nu er dele til de større biler efterspurgt, fordi der ikke blev solgt så mange af disse biler i flere år, da finanskrisen satte ind i 2008, forklarer Michael Riis.

80 procent af salget hos MR Autolager er brugte dele til primært værksteder. Men der er også nye lygter og batterier på hylderne, som angiveligt kan sælges billigere end hos grossisterne på grund af lavere avance.

- Mange værksteder finder det nemmere kun at skulle handle ét sted, og så er det godt også at kunne tilbyde nye dele, siger Michael Riis.

De ansatte laver ikke så mange genopbygningsbiler, da der hverken er tid eller plads nok. En del købte biler, samt også mc og campingvogne, sælges videre til Polen og Litauen.

- Vores omsætning er steget markant, siden vi kom her til Vennershåbvej – til værksteder i hele landet. Det er en "god spiral", når værkstederne ved, at vi har gode, nyere dele på lager, og at vi i øvrige er gode til at kvalitetsteste. Vi mærker mange dele som B2 med fuld åbenhed om mindre skrammer, prikbuler og måske løs sealing.

- Men generelt synes jeg, at malerne er for kritiske og krævende som underleverandører til værkstederne. De får jo tillæg for at modtage brugte dele – og jeg ved, at selv nye dele også tit må spartles og slibes. Det kan være meget fordelagtigt for værkstedet at modtage en brugt dør, der jo indeholder rudehejse og alt andet monteret. Men jeg ved da godt, at malerne, som underleverandører til værkstederne, er under stort pres fra mange sider, siger Michael Riis.

Ikke faste priser

Han er i øvrigt fortaler for, at der ikke skal være faste priser på delene. Så hellere bruge tid på at handle lidt om prisen med værkstederne, som i øvrigt ofte kender niveauet for dele på markedet og har tillid til, at MR Autolager er fair i prissætningen. MR Autolager er med i det landsdækkende edb-lager, Nemdele.

- Nogle ophuggere er begyndt at sætte priser på delene, men det kan hurtigt ende, som da ophuggerne begyndte at overbyde hinanden på priser på skrotbiler. Så kan fortjenesten til ophuggerne hurtigt forsvinde, ligesom kunderne skal bruge tid på at tjekke priser og ringe rundt.

Michael Riis kunne desuden godt tænke sig, at bilejerne blev mere opmærksomme på at bede værkstedet benytte brugte dele, hvis bilen skal repareres uden om forsikringsselskabet for eksempelvis et defekt rudehejs eller en viskermotor.

- Nogle bilejere er nok ikke klar over, at der kan monteres nyere brugte dele – eller også vil de ikke vise, at de gerne vil spare penge på at bede værkstedet monteret brugt, det er vel et spørgsmål om psykologi. Der er ellers rigeligt fokus på genbrug overalt i samfundet, men måske FDM og dagbladene kunne sætte mere fokus på genbrugs-bildele, siger Michael Riis.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Citroën i Vejle er konkurs

Bilforhandler får forhøjet bøde i sag om kontante betalinger

Plus

Hej Ford - hvordan går det?

Plus

Test på nettet skaffer nye medarbejdere

Autohuset Vestergaard har haft succes med "Den store mekanikertest" på Facebook. Det har givet Albert Husaj en lærlinge-kontrakt.

Nyhedsbrev

Hvem ejer retten til bilens data?

Online Avis Arkiv

Tesla taber 4,7 milliarder kroner i første kvartal

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Plus

Yes. Baghjulstræk er her igen

Motorsport: Ude i den store verden er TCR en populær klasse - og måske er den på vej til Danmark. Men indtil nu udelukkende med forhjulstrukne biler. Det gør et engelsk BMW-team noget ved.

Dieselgate
Tidligere topchef i VW tiltalt for bedrageri

Topledere anklages for en række kriminelle forhold i forbindelse med bedragerisag, siger anklagemyndighed.

Ny medejer og salgschef hos Ventherm

Svindeldømt Genan-stifter går i Landsretten

Plus

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

Indkøbere går mest op i køreegenskaber

Ugens analyse fra Voxmeter illustrerer, hvilke erhvervsgrupper der lægger mest vægt på bilens køreegenskaber.

Nyt LED lys effektiviserer lakeringsarbejdet

NK-klodser skal være markedets mest støjsvage

SBS Automotive skærper profilen ved at konkurrere på kvalitet med ny teknik og tiltag, der sætter fokus på bremsekomfort og emballage.

Triscan udvider med DSG-dele til vådkoblinger

Xtremt hurtig lakering

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

Mobile malerkabiner ikke en snuptags-løsning

AutoBranchen Danmark ønsker at nuancere debatten om mobile malerkabiner efter artikler i Motor-magasinet.

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Plus

Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.

Nyt musikalbum fra Jens Sørensen

Køling og varme i vores biler gennem 40 år

Motor-magasinet holder påskeferie

… men er stadig på nettet. Næste avis udkommer 26. april.

Plus

Ude og inde i autobranchen

Danmarks største Volvo Flagship Store åbner

Tappesæt suger al automatgearolien ud

Filterproducent vil også skifte gearolien

Organisation klar til kamp for frie bildata

Genan på opkøb

LEDER: Få nu hovedet ud af busken

Plus

Ude og inde i autobranchen

Plus

Mød elbilsteknikeren

Kom til temadag om emissioner

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Elektrisk gearkasse sættes i produktion

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tips4You - Enkel og nem farvesøgning

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg, slibestøv og dampe

Kør dig til en gratis hjemmeside

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Damien Germès udnævnt til NGK SPARK PLUGS første lokalt forankrede direktør.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Send til en kollega

0.183