Ny Euromaster undersøgelse: Halv million på farlige dæk
Ny måling på 13.751 biler viser, at 19 procent af landets bilister nu kører på farlige dæk og at godt en femtedel af de nedslidte dæk er direkte ulovlige. Foruroligende, mener Rådet for Større Dæksikkerhed.
Af tallene kan udledes, at over en halv million biler kører på nedslidte dæk med under tre millimeters mm mønsterdybde. Mest skræmmende er antallet af direkte ulovlige dæk. Omkring 100.000 kører rundt med mindre end 1,6 millimeter dækmønster. At køre på dårlige dæk er ikke alene farligt, men kan også blive dyrt. Politiet kan nemlig give en bøde for hvert ulovligt dæk, siger Carsten Kure, der er marketing- og retailchef hos Euromaster Danmark.
Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed betegner det som bekymrende, at så mange kører rundt på nedslidte dæk.
Tallet er foruroligende højt. Vi anbefaler mindst tre millimeters dækmønster, fordi dæk med lille mønsterdybde ikke kan aflede så store vandmængder. Dermed øges risikoen for akvaplaning, der nedsætter styre- og bremseevnen. Samtidig vil et dæk med dybere mønster bedre kunne gribe fat i sne, forklarer han.
Stort samtaleemne
Euromaster har i forbindelse med dækmønstermålingen i Bilka også mødt hr. og fru Danmark til en snak om dæk og dæksikkerhed på stande inde i varehusene. Ifølge Carsten Kure har skift til vinterdæk her været det store samtaleemne.
Vi har fået tusindvis af spørgsmål i forbindelse med vinterdæk, til trods for at efterårsvejret hidtil har været meget mildt. Danskerne er nemlig forholdsvis usikre på, hvornår man bør få vinterdækkene på. For eksempel hjælper det ikke meget, at det er fint kørevejr den ene dag, hvis det sner dagen efter. Måske kunne vi med fordel skele til Sverige, Norge og Tyskland, der alle har vedtaget vinterdæklovgivning, siger han.
Både FDM og Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler, at man kører på vinterdæk.
De er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Dermed kan vinterdækkene bedre stå fast på vejbanen ved lave temperaturer. Med flere lameller og en særlig mønsterudformning fortrænger de desuden vand og sne bedre end sommerdæk, påpeger Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed.