23948sdkhjf

Registreringsafgift billigere at afskaffe

Staten henter 14,5 milliarder kroner om året på registreringsafgiften og vil lide et provenutab på knap syv milliarder kroner ved at afskaffe den, viser nye beregninger. Skrot registreringsafgiften, kom med road pricing, lyder kommentaren fra AutoBranchen Danmark.
Danskerne får måske snart råd til større, smartere, sikrere og sundere biler, hvis registreringsafgiften skrottes, skriver Jyllands-Posten.

Det satser en bred vifte af organisationer i hvert fald på i forlængelse af helt nye tal fra Skatteministeriet.

Ministeriet blev sidste år bedt om at beregne, hvad det vil koste at afskaffe registreringsafgiften, når gevinster i form af øget momsbetaling og arbejdsudbud modregnes.

Nu foreligger svaret. Staten henter 14,5 milliarder kroner om året på registreringsafgiften og vil lide et provenutab på knap syv milliarder kroner ved at afskaffe den, viser beregningerne.

Det betyder, at det er langt billigere at fjerne afgiften, end regeringen har givet udtryk for i Folketinget hidtil med et skøn på “15-20 milliarder kroner."

Tallene vækker opsigt politisk og i erhvervslivet. Så sent som i december anbefalede DI’s Produktivitetspanel staten at gøre noget ved registreringsafgiften, og ministersvaret øger presset, mener Thomas Møller Sørensen, direktør for DI Bilbranchen.

- De dynamiske effekter ved at fjerne afgiften skal tages med, når vi ser på de reelle omkostninger ved afgiften, siger branchedirektøren.

Privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank peger på, at næsten samtlige skatter og afgifter er forvridende. De koster borgerne mere i tab, end de giver staten i gevinst.

- Men jeg er overrasket over, at der åbenbart er så stort et forvridningstab ved registreringsafgiften, siger privatøkonomen.

Kom med road pricing

I en kommentar til historien i Jyllands-Posten melder AutoBranchen Danmark: Skrot registreringsafgiften, kom med road pricing.

I kommentaren stiller adm. direktør for AutoBranchen Danmark, Jens Brendstrup, sig overrasket over, hvor "billigt" det er at afskaffe registreringsafgiften:

- Jeg er meget overrasket over, hvor begrænset et provenutab staten vil lide i tilfælde af en afskaffelse af registreringsafgiften. De nye beregninger burde være kommet langt tidligere, men nu gælder det bare om, at komme i arbejdstøjet og ændre hele bilafgiftssystemet, siger han.

Et oplagt valg

De syv milliarder kroner, som staten ville gå glip af ved en afskaffelse af registreringsafgiften, bør man finde ved at indføre kørselsafgifter, foreslår Jens Brendstrup:

- Vi tror på, at road pricing er vejen frem. Et afgiftssystem, der vil bygge på et retfærdighedsprincip om, at man beskattes af brugen i stedet for købet af en bil, er klart at foretrække fra et samfundsøkonomisk perspektiv, siger han og fortsætter:

- Road pricing vil automatisk give os et mere "grønt" afgiftssystem, hvor afgiften afspejler bilens faktiske miljø- og vejbelastning. Det er bare vigtigt, at man indbygger en overgangsfase, så de mange borgere og bilforhandlere med brugte biler ikke ender med en masse biler, der ikke kan sælges.

Jens Brendstrup påpeger desuden en række uhensigtsmæssigheder i det nuværende afgiftssystem, der alle understreger behovet for, at systemet ændres snarest muligt.

- I dag køber danskerne små og billige biler, der langt fra er lige så sikre som blot lidt større biler. Desuden kører de ofte færre kilometer på literen, end bilerne i de lidt større klasser. Et afgiftssystem, der bygger på road pricing, vil i højere grad give danskerne et incitament til at købe sikrere og mere miljøvenlige biler, og dermed kunne vi forynge en af Europas ældste bilparker, udtaler han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096