23948sdkhjf

Afgiftsreform har lange udsigter

Skatteminister Benny Engelbrecht overvejer fortsat en reform for bilafgifter, men ingen tror rigtigt på en afgiftsreform lige før et folketingsvalg.
Det blev ved forsøget. Skatteordfører Lisbeth Bech Poulsen (SF) fik ikke afklaring om bilafgifter af de to ministre, som hun havde indkaldt til Folketingets skatteudvalg fredag 31. oktober.

Skatteminister Benny Engelbrecht (S) gør sig mange overvejelser, men beroliger branchen og bilkøbere med, at de med sindsro kan handle biler de kommende weekender.

- Vi har ingen aktuelle planer for, hvornår det skal gennemføres, men det er stadigvæk regeringens hensigt at lave en provenuneutral omlægning, siger han.

Folketingsvalget skal holdes senest 14. september næste år, altså om senest ni måneder udskrives valget. Lisbeth Bech Poulsen er ikke optimist.

- Det siger sig selv, at man ikke når det inden valget, når regeringen ikke har aktuelle planer, siger hun.

Skatteudvalgets formand, Mads Rørvig (V), siger det med denne opfordring:

- Vær ærlig og sig, at det er endnu et punkt, hvor vi ikke kunne leve op til det lovede i regeringsgrundlaget.

Permanent afgift for elbiler

Benny Engelbrecht forsikrer, at regeringen stadig væk overvejer forskellige modeller for en afgiftsomlægning, hvori indgår klima og miljø, bilejernes økonomi og andre relevante parametre.

Han gør sig særligt overvejelser om biler på alternative brændstoffer. Det gælder først og fremmest elbiler.

- Vi overvejer, om en forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler fortsat er det rette instrument til udbredelse af elbiler, eller om det er mere hensigtsmæssigt at lade fastsættelsen af elbilers afgift indgå i en omlægning af bilafgifterne. På sigt skal elbiler indpasses i de generelle regler i registreringsafgiften, erklærer Benny Engelbrecht.

Skateministeren har ikke mistet troen på, at bilafgifter kan ændres i mere klima- og miljøvenlig retning uden at hæve afgiftsniveauet, men han fremhæver tre faktorer, der gør en reform kompliceret:

1) Det nuværende afgiftssystem tilskynder allerede til at købe energirigtige biler. Fra 2007 til 2013 er nye bilers gennemsnitlige CO2/km faldet 29 procent i Danmark, men EU-gennemsnittet kun er 20 procent. Derfor er begrænset, hvor store CO2-reduktioner en afgiftsreform kan udvirke.

2) Risiko for større udledning af andre stoffer som kvælstofilter, hvis omlægningen alene tager hensyn til CO2-udledningen.

3) Økonomiske risici for staten og bilejere.

Grønnere biler

Energistyrelsens nye såkaldte basisfremskrivning viser, at vejtransportens energiforbrug falder, oplyser klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R), som også var indkaldt i samrådet.

Ja, lyder hans bekræftende svar på, at en omlægning i klimavenligere retning vil bidrage til regeringens klimamålsætning om 40 procent CO2-reduktion i 2020.

Han tilføjer imidlertid, at bidraget fra en provenuneutral omlægning vil være begrænset, eftersom det nuværende afgiftsystem allerede giver forbrugeren en god grund til at købe miljørigtig bil.

Trappestigen har været uændret siden 2007 i fradraget for god (tillæg for dårlig) brændstoføkonomi, hvor grænsen er 16 km/l for benzin og 18 km/l for diesel. Her ser SF og Enhedslisten gerne en stramning.

Fradraget virker, og den økonomiske tilskyndelse er der stadig, fastslår Benny Engelbrecht.

Imidlertid taber staten afgiftskroner på de mange energieffektive biler, da stadig flere biler kun pålægges mindsteregistreringsafgiften på 20.000 kroner.

- Om tillæg og fradrag kan indrettes på en anden måde end i dag er et af de elementer, vi ser på i forbindelse med en omlægning af bilafgifterne, siger skatteministeren.

Der bliver ikke tale om at indhente det mindskede provenu.

- Det er ikke regeringens hensigt at øge provenuet massivt. Hensigten er ikke at gøre de billigste biler dyrere, for der er mange fordele ved, at personer med lav indkomst har bil på arbejdsmarkedet, slutter Benny Engelbrecht.

SF kræver reform

SF bringer ikke en forlængelse af elbilerne nulafgift op i finanslovforhandlingerne. Partiet er ikke parat til at slippe den store reform og nøjes med lidt, nemlig videreførelse af elbilernes nulafgift.

- Det vil være at vende ryggen til det centrale i regeringsgrundlaget om en samlet omlægning, siger Lisbeth Bech Poulsen, der er SF’s skatteordfører.

-Vi står akut med en afgiftsfritagelse, der stopper i slutningen af 2015. Regeringen har en forpligtelse til ikke at lade hele branchen (her menes autobranchen, red.) svæve i uvished på den måde. Det er en uacceptabel situation at sætte elbilbranchen i, fortsætter Lisbeth Bech Poulsen.

Venter på regeringen

- Jeg vil meget gerne løse det nu. Jeg venter på, at skatteministeren indkalder til forhandlinger.

Initiativet skal altså komme fra regeringen, for SF vil ikke gøre det til et krav i finanslovforhandlingerne, for så kommer partiet også til at betale.

- Regeringen skulle tage og opfylde regeringsgrundlaget. Vi er åbne for mange løsninger og fjerne noget af værdifokus over på miljø og klima, slutter Lisbeth Bech Poulsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109