23948sdkhjf

Vil stå sammen om at få Autotaks skrottet

Arbejdsgivere og lønmodtagere i autobranchen øger i fællesskab presset på forsikringsbranchen for at få indført et nyt og mere tidssvarende system med gennemsigtighed og dialog.
Mere reelle tider til reparation end i dag, gennemsigtighed omkring skadesopgørelse og gnidningsløs dialog med taksatorerne. Det er ønsker, der står højt hos såvel virksomhedsejere og lønmodtagere i autobranchen. Derfor vil de i fællesskab få forsikringsselskaberne og brancheorganisationen Forsikring & Pension, F&P, til at indse, at tiden er løbet fra det nuværende Autotaks/Forsi system. Og om nødvendigt inddrage politikere og offentligheden i form af FDM og andre forbrugerorganisationer, da hele øvelsen i sidste ende skal sikre korrekte reparationer af befolkningens trafikskadede biler, der bliver stadig mere avancerede.

Det er konklusionen på Dansk Metals første møde forleden i Aalborg ud af syv landet over, hvortil virksomhedsejere og lønmodtagere var mødt op for i fællesskab at se en præsentation af det svenske CABAS skadeskalkulationssystem. Systemet bruges i alle øvrige nordiske lande samt Tyskland – bare ikke i Danmark, hvor CABAS-folkene imidlertid så småt er gået i gang med at forberede en indtræden.

Mats Wästvind, key accont manager hos svenske CAB Group AB, viste i en gennemgang af CABAS-systemet, hvordan der i CABAS er nogenlunde ens tider på en given reparation af bil-trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, mens der er klare forskelle i Autotaks.

- Autotaks, og det bagvedliggende schweiziske Audatex, køber sine tider fra bilproducenterne, og her er det åbenbart, at nogle bilmærker har bestemt, at reparationer på deres biler skal være billigere ved blandt andet at give kortere reparationstider ved at fjerne elementer i skadesopgørelsen. Vores CABAS system, kan vi se på de øvrige markeder, giver større transparens mellem værksted, forsikringsselskab og kunde, og så godt som ingen gnidninger og diskussioner mellem taksatorer og værksteder om skadens omfang og reparation, sagde Mats Wästvind.

På spørgsmål fra salen kunne han tilføje, at CABAS i dag dog ikke indeholder decideret reparationsanvisning omkring eksempelvis placering af punktsvejsninger, men at CAB overvejer at indføre dette på i første omgang det svenske marked via Thatchham eller bilproducenterne. Så værkstederne i det øvrige Norden skal altså selv hente de aktuelle reparationsvejledninger.

Lig på bordet

Fra Dansk Metal Aarhus deltog formand Lasse Bøttcher på mødet i Aalborg. Han sagde til forsamlingen, at CABAS-systemet er klart mere retfærdigt end Autotaks/Forsi, og at eksempelvis søsterorganisationen IG Metal i Tyskland roser brugen af CABAS, idet systemet blandt andet tager højde for at køre bilen på og af liften, ligesom der er tid til toiletbesøg indregnet i reparationstiderne.

- I Dansk Metal kan vi jo se, at arbejdsgiverne er presset af forsikringsselskaberne. Her er en fælles sag, hvor det er dejligt at konstatere, at både arbejdsgivere og lønmodtagere kan stå sammen om at få ændret nogle uacceptable forhold, der ender ud i, at biler ikke bliver repareret korrekt. I kan som mekanikere risikere ansvarspådragelse, fordi I via Autotaks ikke får mulighed for at udføre jeres arbejde fagligt korrekt.

- Derfor er det dejligt at se, at F&P har udtalt til Motor-magasinet, at man er villig til at se på alternativer til Autotaks. Vi kan ikke forestille os, at forsikringsbranchen vil risikere deres omdømme og kundeforhold ved først at ville se lig på bordet, før der sker forandringer, sagde Lasse Bøttcher. Han betoner, at der i den nærmeste tid vil blive afholdt møder mellem arbejdsgiverorganisationer, Dansk Metal og forsikringsbranchen for at se på mulighederne for at få indført eksempelvis CABAS-systemet, som kan indføres "overnight" i Danmark via de nordiske reparationstider i systemet.

Det blev på mødet understreget, at presset på forsikringsbranchen handler om fagligt korrekt arbejde omkring tidsfaktoren – kampen om timepriser og rabatter må værkstederne selv tage.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093