23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Undersøgelse afviser risiko i tysk/fransk kølemiddelskrig

Mercedes Benz har indtil videre ikke villet bruge det nye kølemiddel, da de mener, at det udgør en sikkerhedsrisiko. Ny rapport viser, at det ikke er tilfældet.

I løbet af 2013 udviklede skiftet fra det gamle kølemiddel R134a til det nye R1234yf sig til en større strid mellem Tyskland og Frankrig. Mercedes-Benz brugte nemlig stadig det gamle kølemiddel, og det var det fransk miljøministerium ikke tilfredse med, der som konsekvens forbød visse Mercedes-modeller indregistrering i Frankrig.

Den tyske vejmyndighed KBA gav imidlertid en dispensation til Mercedes-Benz, men det gjorde, at EU tog skridt til at indlede en sag mod Tyskland.

Nu viser en rapport med undersøgelser lavet omkring R1234yf, at den brandfare, som Mercedes-Benz blandt andet lægger til grund for ikke at bruge det nye kølemiddel, ikke udgør en sikkerhedsrisiko.

- Der er ikke tilstrækkelig dokumentation for, at det nye kølemiddel udgør en så alvorlig risiko, at det kræver indgriben fra myndighederne, hedder det i rapporten.

Hvorvidt den nye konklusion får balladen mellem Tyskland og Frankrig til at forstumme vides endnu ikke.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|