23948sdkhjf

Terminalen Aarhus vil være kundernes foretrukne værksted

Hos Terminalen Aarhus har medarbejderne skiftet værktøj og overalls ud med blyant og papir for en stund. De har nemlig valgt at starte op på en intensiv Lean-træning.
Lean er en forretningsfilosofi, som blev udviklet på Toyota-fabrikkerne i 1960’erne. Kort beskrevet handler LEAN om at skabe værdi for virksomhedens kunder ved at optimere forretningsprocesser på tværs af afdelinger, undgå spild og uhensigtsmæssige rutiner samt udrydde de områder i det daglige arbejde, hvor opgaverne har en tendens til at ophobe sig i "bunker".

Til at stå for den tre måneder lange træning af medarbejdere og implementering af nye processer i forretningen, har Terminalen Aarhus valgt at samarbejde med underviser og adm. direktør Steen Jeppesen fra LogistikCenteret A/S i Stenløse. Steen Jeppesen har mange års erfaring med rådgivning af virksomheder fra forskellig brancher i implementering af LEAN-filosofien, og hos Terminalen Aarhus kan man allerede nu ane konturerne af de første ugers anstrengelser:

- Vi har nu været i gang i tre uger og har fået beskrevet vores nuværende arbejdsgange på eftermarkedet. Vi har identificeret de problemområder, der forstyrrer de daglige arbejdsprocesser og skaber utilfredshed for både kunder og medarbejdere. De næste mange uger bliver opgaven at tilrette vores forretningsprocesser på eftermarked, så vi bliver mere effektive i vores fælles hverdag og får frigjort tid til bedre kundeservice. Vores klare målsætning er, at blive aarhusianernes foretrukne værksted, fastslår filialdirektør Morten Bøhm Jørgensen.

Terminalen Aarhus har udpeget en LEAN-arbejdsgruppe bestående af 12 medarbejdere. Arbejdsgruppen har allerede i løbet af de første tre uger af forløbet analyseret sig frem til et såkaldt forbedringskatalog bestående af ikke mindre end 105 forbedringspunkter. Mange punkter kan løses her og nu, da der er tale om små uhensigtsmæssigheder, som medarbejderne blot har lært at leve med i en travl hverdag. De lidt større og mere komplekse forbedringspunkter bliver prioriterede, hvorefter Terminalen Aarhus nedsætter forskellige arbejdsgrupper, som skal tage sig af løsningsmuligheder på både kort og lang sigt.

- Vi forventer os meget af det igangværende LEAN-forløb og kan allerede nu se værdien af at skabe tid og rum til at træde et skridt op i helikopteren og se på dagligdagen med nye briller. Vi er ikke i tvivl om, at vi med LEAN formår at skabe en langt bedre kundeoplevelse for vores værkstedskunder – og som resultat af LEAN og bedre medarbejder tilfredshed i hverdagen følger forhåbentlig en forbedret bundlinje for Terminalen Aarhus, fortæller Morten Bøhm Jørgensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089