Terminalen Aarhus vil være kundernes foretrukne værksted
Hos Terminalen Aarhus har medarbejderne skiftet værktøj og overalls ud med blyant og papir for en stund. De har nemlig valgt at starte op på en intensiv Lean-træning.
Til at stå for den tre måneder lange træning af medarbejdere og implementering af nye processer i forretningen, har Terminalen Aarhus valgt at samarbejde med underviser og adm. direktør Steen Jeppesen fra LogistikCenteret A/S i Stenløse. Steen Jeppesen har mange års erfaring med rådgivning af virksomheder fra forskellig brancher i implementering af LEAN-filosofien, og hos Terminalen Aarhus kan man allerede nu ane konturerne af de første ugers anstrengelser:
- Vi har nu været i gang i tre uger og har fået beskrevet vores nuværende arbejdsgange på eftermarkedet. Vi har identificeret de problemområder, der forstyrrer de daglige arbejdsprocesser og skaber utilfredshed for både kunder og medarbejdere. De næste mange uger bliver opgaven at tilrette vores forretningsprocesser på eftermarked, så vi bliver mere effektive i vores fælles hverdag og får frigjort tid til bedre kundeservice. Vores klare målsætning er, at blive aarhusianernes foretrukne værksted, fastslår filialdirektør Morten Bøhm Jørgensen.
Terminalen Aarhus har udpeget en LEAN-arbejdsgruppe bestående af 12 medarbejdere. Arbejdsgruppen har allerede i løbet af de første tre uger af forløbet analyseret sig frem til et såkaldt forbedringskatalog bestående af ikke mindre end 105 forbedringspunkter. Mange punkter kan løses her og nu, da der er tale om små uhensigtsmæssigheder, som medarbejderne blot har lært at leve med i en travl hverdag. De lidt større og mere komplekse forbedringspunkter bliver prioriterede, hvorefter Terminalen Aarhus nedsætter forskellige arbejdsgrupper, som skal tage sig af løsningsmuligheder på både kort og lang sigt.
- Vi forventer os meget af det igangværende LEAN-forløb og kan allerede nu se værdien af at skabe tid og rum til at træde et skridt op i helikopteren og se på dagligdagen med nye briller. Vi er ikke i tvivl om, at vi med LEAN formår at skabe en langt bedre kundeoplevelse for vores værkstedskunder og som resultat af LEAN og bedre medarbejder tilfredshed i hverdagen følger forhåbentlig en forbedret bundlinje for Terminalen Aarhus, fortæller Morten Bøhm Jørgensen.