23948sdkhjf

Danske bilers CO2-udslip styrtdykker

Nye tal viser, at CO2-udslippet fra danske biler er faldet med 15 procent, siden det toppede i 2007. De Danske bilimportører glæder sig over udviklingen
Selv om Danmark allerede er blandt de lande i EU, hvor det gennemsnitlige CO2-udslip fra nye biler er lavest, faldet udslippet fortsat.

Hvor det i 2013 var på gennemsnitligt 112,6 gram per kilometer er det i første halvår af 2014 på 111,9 gram per kilometer. Set på regioner er der sjællænderne, der køber de mest brændstoføkonomiske nye biler. Nye biler i region Sjælland udledte således kun 110,4 gram CO2 per km i første halvår 2014.

Det landsdækkende fald er ekstra bemærkelsesværdigt, idet der faktisk generelt sælges flere større biler i år end sidste år. De små klasser er således gået fra at udgøre 63,2 procent af det samlede salg i de 12 måneder fra august 2012 til juli 2013 til 57,9 procent af det samlede salg fra august 2013 til juli 2014. Og i juli i år udgjorde de mindste biler kun 54,2 procent af det samlede salg.

Brændstof med bioethanol

Udviklingen er nu så kraftig, at effekten aflæses i det samlede CO2-udslip fra transportsektoren. Tal fra brancheorganisationen Energi- og Olieforum viser et fald fra 12.795 ton CO2 i 2012 til 11.652 ton i 2013.

CO2-udledningen fra de danske biler er således under niveauet i 2000.

Siden tallet toppede i 2007, er udledningen faldet med mere end 15 procent. Faldet skyldes et lavere forbrug af benzin og mere energieffektive køretøjer i kombination med, at der nu blandes 5 procent bæredygtig bioethanol i benzin og 7 procent bæredygtig biodiesel i diesel. Desuden kører moderne biler generelt længere på literen. Med det fortsatte fald i 2014 er der grund til at forvente at faldet vil fortsætte i år.

Målrettet indsats

Chefkonsulent hos De Danske Bilimportører Tejs Laustsen Jensen glæder sig over udviklingen, han betegner som imponerende:

- Det fortsatte fald i den gennemsnitlige CO2-udledning er resultatet af en målrettet indsats fra bilproducenterne, der i de seneste år virkelig har investeret massivt i at forbedre brændstoføkonomien. Samtidig er det værd at bemærke, at det fald, vi oplever i Danmark, er sket med forbedringer af konventionel teknologi, da mange af de nye teknologier, som hybrid og biogas, holdes ude af det danske marked på grund af de høje, danske afgifter. Der er altså potentiale for fortsatte reduktioner, hvis der er politisk vilje, og det er med til at understrege, at det rent faktisk er muligt at fastholde mobiliteten i samfundet, samtidig med at vi nedbringer CO2-udslippet fra vejtransporten, siger Tejs Laustsen Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093