23948sdkhjf

Behov for nye kompetencer på karrosseriværkstederne

Stigende krav fra bilproducenterne om, at der bruges nye lim- og nitteteknikker til at løse en række sammenføjnings- og reparationsopgaver betyder, at medarbejderne på landets karrosseriværksteder har brug for kompetenceudvikling for fortsat at kunne udføre opgaverne, påpeger Würth.
Behovet for efteruddannelse for at kunne matche fremtidens behov mærkes tydeligt hos Würth Danmark, som udbyder kurser i lim- og nitteteknik, der er udviklet i samarbejde med SKAD. Kurset består både af teori og praksis, hvor kursisterne lærer at anvende de nye værktøjer og materialer, der skal bruges, for at udføre en reparation med lim og nitter. Herudover giver kurset indblik i karrosseriets opbygning og forskellige sammenføjningsteknikker, for eksempel MIG lodning, lasersvejsning og clinching.

Vigtigt at følge producentens anvisninger

Würths underviser på lim- og nittekurset, Bjarke Kramer Andersen, fortæller, at en forudsætning for at karosseriværkstederne i fremtiden kan blive ved med at løse alle typer sammenføjnings- og reparationsopgaver på moderne biler er, at værkstederne følger OEM’s reparationsanvisninger. På kurset lægger han derfor vægt på, at deltagerne får en bred introduktion til de nye udfordringer, så de får et optimalt udgangspunkt for efterfølgende selv at kunne følge den enkelte bilproducents anvisninger i forhold til brug af produkter og fremgangsmåder.

Fra to deltagere

To af dem, der netop har deltaget på et kursus, er Bent Sørensen fra B.S. Autoopretning ApS i Roskilde og Casper Vang Bøtker fra Jægersborg Autoplade i Gentofte. Både Bent Sørensen og Casper Vang Bøtker havde et godt forhåndskendskab til de nye teknikker inden kurset, men så alligevel kurset som en god mulighed for at få nye kompetencer og sikkerhed for, at de anvender teknikkerne korrekt.

Bent Sørensen er ikke i tvivl om nødvendigheden af at følge med udviklingen:

- Det er vigtigt, at vi ved, hvordan bilerne skal laves. Derfor var kurset en god og positiv oplevelse, hvor vi fandt ud af, hvordan arbejdet skal udføres i forhold til de nye krav, siger han.

Casper Vang Bøtker er helt enig:

- Bilbranchen bevæger sig i en ny retning, som vi skal følge med, så vi kan leve op til bilproducenternes krav siger han.

Rent fagligt ser Casper Vang Bøtker også flere fordele ved de nye teknikker, han fik afprøvet på kurset.

- Det var spændende at prøve den ny teknologi. De nye teknikker giver væsentlige fordele, for eksempel slipper man for at svejse og opnår dermed et lavere støjniveau, udtaler han ifølge en pressemeddelelse fra Würth.

Af andre fordele ved de nye reparations- og sammenføjningsteknikker kan nævnes, at sikkerheden i bilerne bliver større, at bilerne bliver forseglet med det samme, og at man undgår rust på bilerne.

Würth Danmarks næste kursus i lim- og nitteteknik afholdes den 3. og 4. februar. Mere om kurset på www.wuerth.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105