Det siger importørerne om deres garantier
Motor-magasinet har spurgt fem bilimportører om deres syn på egne garantier og markedet generelt.
Bilimport-koncernen Skandinavisk Motor Co. omfatter blandt andet Danmarks bedst sælgende mærke, VW, samt Skoda, Seat og Audi. Fra VW siger pressechef Søs Righolt, at man ikke vil ændre på længde eller omfang af garantien, men at man naturligvis følger lovgivningen.
- Selvfølgelig har vi tillid til vores egne produkter. Men forbrugerne skal vide, at det ikke er gratis at forlænge en garanti, da pengene i så fald skal hentes andetsteds fra. At Kia og Hyundai har valgt længere garantier har nok primært været for at forsøge at få fodfæste på det danske marked - altså opnå tillid til de koreanske produkter. De koreanske biler er stadig billigere end vores, trods længere garantier, men man vil altid kunne finde billigere produkter, og smag og behag er jo forskelligt.
- Vi mener, at vores system med tillægsprodukter omkring tilkøb af ekstra forsikring, der i realiteten dækker det samme som garantien er mere gennemskueligt. Og i øvrigt bliver vi rost for vores kulanceregler af FDM, som jo er en interesseorganisation og derfor gerne vil sætte krav om længere garanti på den politiske dagsorden.
Forbrugerne forventer kontinuerligt, at eksempelvis mere og mere sikkerheds- og komfortudstyr bliver standard i bilerne. Men man kan ikke på samme måde forvente, at garantierne helt omkostningsfrit blot kan forlænges, siger Søs Righolt.
Toyota: Vi fører på hybrid-garanti
Toyota betragtes som et af de mest holdbare mærker. Mærket er gået ni procent tilbage i salg 2012/13. Herfra siger pressechef Anders Tystrup, at det ikke giver anledning til at ændre på garantiforholdene, da Toyota anser sig som et af de absolut bedre mærker hvad også garanti angår.
- Vores kunder er tilfredse. Vi følger selvfølgelig markedet men ser ikke grund til at ændre noget i forhold til eksempelvis Kias og Hyundais position. Vi havde et overvældende flot 2012 og blev næststørst, så det er svært at følge op på. Avensis har været vores absolut mest solgte model i mange år, men klassen er trængt af minierne.
- Danskerne har imidlertid fået øjnene op for hybridbiler, som vi solgte 1000 af i 2013. Her giver vi fem års garanti på komponenter og 10 år på batterier, netop af hensyn til introduktionen og kundernes følelse af sikkerhed. Kunderne er faldet for hybridbilernes komfort og automatgearet, samt at bilerne paradoksalt nok kører længere på literen i bykørsel end på landevej i kraft af el-driften. Vi har solgt hybridbiler siden siden 1997 og kan fortælle kunderne, at der er mindre slid på sliddele såsom bremseskiver og klodser, da motorbremsen er kraftig for at generere energi. Og så er en Yaris hybrid til lige under 200.000 kroner faktisk billigere end en tilsvarende diesel, og koster kun 290 kroner halvårligt i grøn ejerafgift, siger Anders Tystrup.
Opel: FDM glemmer kulance
Opel har gennem årene ofte været i FDMs søgelys for problemer med garanti og kulance omkring eksempelvis tandremme, rust og styretøj. En tilbagegang i salget på 12 procent fra 2012 til 2013 bliver af informationschef Erik Morsing blandt andet begrundet i, at Opel ikke har en model i det billige A-segment, og at nyligt prisdumpede Corsa er en af de ældste i segmentet.
- Vores erfaring er, at garanti ikke betyder så meget for folk på købstidspunktet. Længere garanti ville medføre, at vi ikke ville se bilerne i så høj grad på vores autoriserede værksteder, hvor vi i øvrigt er bedre end de frie altmulig-værksteder til at opfange mislyde og problemer. Ligesom de frie ikke i særlig høj grad køber den rette værkstedssoftware.
- FDM er desværre lidt farveblind, når de ikke medtager importørernes kulance. Her er vores rigtig god med op til fem år og 100 procent dækning ud fra indtastede data i et specielt kulanceprogram. Heri indgår også værkstedsloyalitet. Kulance er vidt forskelligt fra importør til importør og slet ikke entydigt. Opel opererer eksempelvis med serviceaftaler på op til flere år. FDMs kampagne ser vi mere som markedsføring af foreningen, siger Erik Morsing.
Kia: Syv år koster os penge
Kia er markedsledende med syv års garanti på alle sine bilmodeller i hele verden. Kilometerbegrænsningen er 150.000, men de første tre år er der intet loft. PR-chef Lene Mejdal Iversen fortæller, at baggrunden for den lange garanti er, at det er langt nemmere på denne måde at vise, at producenten står 120 procent inde for produktet end lange tekniske forklaringer.
- Kia ønsker at give kunderne sikkerhed, men det betyder da også en udgift for fabrik og importør. Fabrikkernes garanti-sats svarer ikke til de danske forhold, så differencen i garantiarbejdet bæres af os hos Kia Danmark.
- Det er svært at sige, om vi går glip af indtægt i form af ekstrasalg af forlænget garanti, som hos andre mærker med kortere garanti. Vores lange garanti er med til at give glade kunder, der dermed får et incitament til at være loyale overfor vores mærkeværksteder. Vi opfordrer kunderne til brug af autoriseret service, da det ved fri service er kundens ansvar at kunne dokumentere korrekt servicering af sin Kia, siger Lene Mejdal Iversen
Peugeot: Vores reklamationer halveret
Peugeot har haft ry for tvivlsom kvalitet og er, som andre franske mærker, i årevis landet langt nede ad FDMs AutoIndex-liste. I et DR radioindslag om FDMs garanti-kampagne blev et eksempel trukket frem, hvor en kunde måtte betale en dyr motor-reparation selv. Det ærgrer Peugeot-importøren K.W. Bruun Imports pressechef Hanne Langsig Sørensen.
- Antallet af reklamationer hos os er halveret de sidste syv år på grund af bedre kvalitet. Men vi har ikke planer om længere garanti, som jo skulle komme fra Peugeot-fabrikkerne. Vi er meget overraskede og ærgerlige over DR-casehistorien, for kunden udtrykte faktisk tilfredshed overfor os ved at gå fra at skulle betale 70.000 kroner til 20.000 på en bil, der var et år over garantien.
- Vi lancerede i 2013 tillægspakkerne Safe +1 og +3, hvor man til eksempelvis en Peugeot 208 for 3195 kroner kan forlænge garantien et år, og for 5495 kroner tre år uden service. Kun 250 kunder har tilkøbt ekstra garanti. Både vi og forhandlerne oplever, at garanti ikke er en afgørende parameter ved køb af ny bil.
- Vi har en 200 år lang historie at brande os på med ry for passion og innovation. Kia/Hyundais lange garanti handler i høj grad om markedsføring. Forbrugere har ikke samme behov, og vi ser FDM poppe op jævnligt med denne hjertesag for foreningen ud fra deres medlemssager, siger Hanne Langsig Sørensen.