FDM anklager Ford for snyd
Mange kunder gik forgæves, da Ford annoncerede med en Ka til under 60.000 kroner. FDM mener, at Ford og andre bilimportører bør oplyse, når det kun er meget få biler til salg.
- Tilbuddene her var bare brugt som en indtrækker til at få folk ind i butikken, og så er det at snyde forbrugerne, siger Allan Skytte Christensen, som er forbrugerøkonom hos FDM, til avisen. Han mener, at importøren burde have oplyst, at der kun var få biler, eller måske et vist antal per forhandler.
Ford afviser kritikken
Lene Dahlquist, som er pressechef hos Ford, afviser kritikken, men medgiver, at kommunikationen til forhandlerne ikke har været god nok:
- Der har været et kommunikationsbrist, så meddelelsen om de billige biler kom hurtigere ud, end forhandlerne var informeret. Det beklager vi, siger Lene Dahlquist
Importøren har dog efterfølgende skrevet alle de interesserede kunder, der gik forgæves, på en liste. Mange af de der havde mulighed for at købe den helt billige model, har dog efterfølgende valgt en dyrere, oplyser Lene Dahlquist til Ekstra Bladet.
- Det er jo trods alt en bil, som bl.a. ikke har radio, og mange vil gerne have mere, siger Lene Dahlquist og henviser til, at salget af den helt billige model i sidste ende kun udgør syv procent af det samlede Ka-salg. En model til 60.000 kroner er stadig en vare, vi udbyder. Der kommer stadig biler hjem løbende - også til denne pris, lyder det fra Lene Dahlquist.