23948sdkhjf

Sådan sparer BMW 600.000 kroner i afgift

BMW’s i3 REX skulle umiddelbart koster tæt ved 950.000 kroner, men BMW-Danmark har nærlæst afgiftsreglerne og fundet en besparelse på 600.000 kroner.
Kan det nu virkelig være rigtigt? At man kan spare cirka 600.000 kroner i registreringsafgift?

Først spurgte BMW-Danmark sig selv, om det vitterligt er korrekt, at reglerne for registreringsafgift på nye biler har en særlig passus, der sikrer et så stort fradrag, at den nye BMW i3 i versionen med range extender ikke koster 950.000 kroner, men godt og vel 325.000 kroner. Og nu ser det ud til, at kunderne stiller sig samme spørgsmål.

Men det er rigtigt nok, bekræfter Mette Lolholm, PR-ansvarlig for det tyske mærkes importselskab, BMW Danmark A/S. Lolholm forklarer, hvordan prisen på i3 REX beregnes:

- SKAT skelner mellem to typer biler: Elbiler, der er biler på 100 procent el og ikke andet. Alle andre – inklusiv i3 REX med range extender er i kategorien konventionelle biler. Af beregningen for konventionelle biler fremgår det, at der er et fradrag for registreringsafgift på 4000 kroner for hver kilometer per liter ud over 16 kilometer per liter. Og da i3 REX ifølge EU-normen kører 166,7 kilometer per liter, skal der kun et par hurtige slag på lommeregneren til at finde ud af, at fradraget er lige godt og vel 600.000 kroner.

- Og det er derfor, vi kan sælge i3 som ren elbil til prisen 282.000 kroner, mens i3 REX koster 335.600 kroner.

Motor-magasinet: står kunderne så i kø for at købe i3 med range extender?

- Nej, faktisk ikke. Kun cirka fem procent af i3-kunderne har konverteret til i3 REX. Jeg tror, det skyldes, at stort set alle i3-købere har vurderet, at de har købt bilen som det, den er – nemlig en elbil med mindre rækkevidde end benzin- og dieselbiler. Dette stemmer i øvrigt også overens med konklusionerne af de undersøgelser, München (BMW-fabrikken, red.) har foretaget forud for beslutningen om produktion: At man lige skal vænne sig til tanken om begrænset rækkevidde – og derefter er man så klar til at køre elbil på elbilens præmisser. En yderligere forklaring er, at i3 REX slet ikke er i Danmark endnu – derfor har mulige kunder jo ikke haft chancen for at prøve den.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094