23948sdkhjf

Mekonomen vil have dygtige værksteder

Autogrossist skal have mange dygtige værksteder - det er der slaget skal stå, fastslår den nye ledelse for Mekonomen Danmark, som blandt andet stiler mod inden 2017 at have 20 større værksteder i hovedstadsområdet, som for alvor kan tage kampen op med mærkeværkstederne.
Den store svenskejede autogrossist, Mekonomen Danmark, har haft det svært på det stærkt konkurrenceprægede danske marked i flere år med hyppige ledelsesskift, store underskud og lukning af afdelinger, men den svenske ledelse tror på succes i Danmark og er fortsat klar til betydelige investeringer.

Senest stoppede danske Ulla Bindzus som direktør i maj - ligesom også salgsansvarlig Henry Petersen er stoppet, begge kom fra Bosch til Mekonomen i 2013. I stedet blev svenske Christer Blohm, 49 år og med 15 års erfaring hos Mekonomen, per 16. maj ny direktør for Mekonomen Danmark, som han dog har været tilknyttet siden oktober 2013. Og han er fortsat fast i sin tro på Mekonomens muligheder i Danmark.

- Vores langsigtede mål er at være den førende autogrossist i Danmark inden for fem år. Og jeg er selv meget positiv over for mulighederne. Jeg har stor tillid til Mekonomen i Danmark - vi holder planen, fastslår Christer Blohm, som fortsat bor i Stockholm, men arbejder i Danmark hver uge fra mandag morgen til fredag aften.

- Strategien er ikke så forandret i forhold til for fire måneder siden, men det er vores måde at gøre det på. Tidligere arbejdede vi på mange projekter ad gangen, nu samler vi kræfterne om færre projekter og satser på analyse og opfølgning, der løbende skal sikre, at vi er rette vej, udtaler Christer Blohm.

- Det er back to basic, idet vi begge bygger vores arbejde på 15-20 års erfaring med branchen og Mekonomen, supplerer Pehr Oscarson, som siden marts i år har været koncernchef for Meca Scandinavia AB, som ejes af Mekonomen. Og siden februar 2013 har Mekonomen Danmark – trods navnet – hørt under netop Meca-kæden, som har en rendyrket b-to-b strategi uden salg til private.

I Danmark har Mekonomen reduceret staben, men de to svenske direktører kan dog ikke sætte tal på som følge af oplysningsreglerne for børsnoterede virksomheder. Fast ligger det dog, at Mekonomen i Danmark på det seneste har lukket syv afdelinger, nemlig i Frederikssund, Thisted, Hammel, Haderslev, Skræbæk og Ringsted (som brændte) samt Færøerne/Island (som er flyttet). I dag er der således 34 afdelinger.

- Men det er blot logistik. Vi er fleksible – det kommer an på kunderne, hvor vi skal være. Det handler jo om at være konkurrencedygtig, og det kan ofte klares ved at sætte biler/ruter ind fra andre afdelinger. Det er for eksempel sket i tilfældet med Århus/Hammel, som lå med kun 20 kilometers afstand, og hvor vi nu har stor fremgang i Århus, forklarer Christer Blohm.

- Og så må vi jo ikke glemme bilisterne – det er jo dem, vi i sidste ende må tænke på, tilføjer Pehr Oscarson, som dog ikke præcist kan sige, hvornår Mekonomen i Danmark får saorte tal:

- Vi kan desværre ikke komme med prognoser, men det er naturligvis målet at opnå lønsomhed så snart som muligt, bemærker han.

20 større værksteder

De mener, at placeringen af de danske autoværksteder bliver fortsat mere afgørende, når de skal vælges som alternativ til mærkeværkstederne.

- Vi vil have dygtige værksteder – det er der, slaget skal stå de næste år, fastslår Christer Blohm og oplyser, at ambitionen er at have 20 større værksteder i de to kæder i Storkøbenhavn inden 2017 – lønsomme værksteder, som for alvor kan klare fremtidens udfordringer med udvidet service, det rette udstyr og eksempelvis flere el-/hybridbiler, forklarer Christer Blohm.

I dag har Mekonomen cirka privatejede 400 værksteder i Danmark - godt 200 i Autoteknik og lidt færre i MekoPartner kæden. De 20 værksteder i København skal være et mix af eksisterende og nye, og Mekonomen er klar til at investere midler i lokaler og udstyr, som det er kendt i Sverige.

- Vi har kapitalen hertil. Mekonomen-gruppen hører til blandt de fem største autogrossister i Europa med stor lønsomhed og store muskler, fastslår Pehr Oscarson, som glæder sig over Meca-kædens succes i både Sverige og Norge. Derimod gik det ikke for Meca i Danmark, som efter fem år i Danmark måtte lukke tilbage i 2008 efter store opkøb og underskud.

- Vi tror på, at mange værksteder vil være med på en sådan rejse ind i fremtiden, især de lidt større er modtagelige, vurderer Christer Blohm, som peger på, at det lader til at være optimalt med værksteder, som beskæftiger 5-8 mekanikere.

- I øvrigt er det ikke et mål i sig selv med et øget antal værksteder. Det handler om kvalitet, og antallet af mekanikere er mere interessant. Eksempelvis har vi de sidste to år haft cirka det samme antal værksteder hos Meca Sverige med en afgang og tilgang på 30 værksteder hvert år, hvorimod antallet af mekanikere er vokset med 120, tilføjer Pehr Oscarson.

ProMeister

Nyt hos Mekonomen i Danmark er desuden lanceringen af koncernens ProMeister varelinje. Der er tale om et nyt sortiment af højkvalitets reservedele med en særlig fem års garanti – ifølge Mekonomen som de eneste af reservedelsmarkedet. Sortimentet er under stadig udvikling, og alle produkter har gennemgået skrappe tests for at opfylde markedets høje krav. De fremstilles i store volumener, hvilket betyder bedre priser for værkstederne – ifølge Mekonomen 5-10 procent billigere end tilsvarende produkter. I første omgang er der tale om ti produktlinjer, mens ti mere er på vej. I Sverige blev de første ProMeister produkter lanceret for mere end et år siden, og i Danmark har man lagt ud med produkter inden for bremseskiver, kemi, olie og udstyr.

- Der er tale om produkter af "matching quality" eller bedre med en finish helt i top. De udstråler virkelig stil og klasse. ProMeister er da også allerede blevet populær i Danmark, og vi har fået enormt positive reaktioner fra de danske værksteder. Det er sjovt at have en sådan produktlinje, som jeg tror bliver det næste afgørende skridt i vores udvikling, mener Christer Blohm.

Pehr Oscarson oplyser, at ProMeister allerede udgør 40 procent af koncernens solgte bremseskiver i Sverige, og at den samlede ProMeister andel i dag formentlig ligger på cirka 25 procent.

ProMeister-tiltaget understøttes også af en storstilet tv-kampagne i Danmark under overskriften "State of the art spare parts", som har kørt de seneste uger og som snart gentages. Også her er der tale om en større investering fra Mekonomens side.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078