23948sdkhjf

Mekanikerlærlinge kan hekse

Fantasien fejler intet hos de unge. Når én cylinder ikke er nok, hjemmebygges der bare en motor en to cylindre.
Allerede inden man når banen, rammer lyden af meget arrige hvepse i form af voldtunede scooterknallerter ens trommehinder. Anledningen var Race Tour, som er møntet på dem, som holder af tunede knallertscootere, og første weekend i august var det Skærbæk Go-cartcenter, som lagde asfalt til arrangementet. Her blev der dystet i den tredelte uforpligtende klasse, hvor der var heatene, langsom, moderat og hurtig. Race Cup er for dem, som kører på højeste niveau om DM, ære og pokaler. Som et ekstra krydderi kunne man også køre sprint og lade rullefeltets visere afgøre hvis motor, der havde de fleste hestekræfter.

Hjemmebygget motor

Til daglig er Kristian Clausen i færd med sit sidste læreår som mekaniker hos Hestkær Auto i Videbæk mellem Herning og Holstebro, men når han har fri, hekser han med udvikling af egne motorer og stel til sprint. Her handler det kort sagt om at kunne tilbagelægge 150 meter fra stående start på korteste tid. Først præparerede han en normal scooterknallert, men han fandt hurtigt ud af, at en én-cylindret motor havde sin begrænsning, og her opstod ideen om at lave en to-cylindret af eget fabrikat.

Byggede to motorer sammen

I stedet for at starte ved Adam og Eva med støbeforme til blok og cylindre, satte han to motorer sammen. Det var henholdsvis en Yamaha Jog og en Yamaha Aerox, som endte med at blive til en 180 graders twin motor med et slagvolumen på 166 kubikcentimeter.

- Det er ikke bare sådan lige at gøre det. Jeg har været nødt til at lære at lære at bruge både drejebænk, fræser og TIG svejser for at kunne lave motoren og stellet. Specielt koblingsforbindelsen mellem de to krumtappe har voldt mig problemer, og jeg måtte konstruere flere typer forbindelsesbøsninger, inden jeg fandt frem til den rigtige, fortæller Kristian Clausen.

Med lattergas

For at være på den helt sikre side, har Kristian Clausen også forsynet motoren med lattergas. Det sprøjtes ind via studser og dyser i manifolden mellem karburator og cylinder. Uden gas er effekten 56 hk, og med lattergas er ydelsen 70 hk.

Her har de rigtige dyser været udfordringen, og Kristian Clausen ved ikke hvor lang tid det har taget. Selv anslår han, at der nok er brugt et sted mellem 200 og 400 timer, men anstrengelserne har også båret frugt. Han er den hurtigste i kongeriget med tiden 5,8 sekunder på de 150 meter.

Sikker vinder

I Race Cup var det Søren Jæger, som til daglig er i lære hos ABS Auto i Hjøring (Nissan- og Suzukiforhandler), som høstede laurbærrene. Hans strategi er klar, for det handler om at have materiellet godt forberedt.

- Jeg gider ganske enkelt ikke at skrue, når jeg er til løb, så derfor sørger jeg for at have det hele i bedst mulig stand. Det med knallerter og motorcykler har jeg fra min far, som har motorcykelværkstedet TK Motor i Hjørring, så når jeg ikke er på min læreplads, skruer jeg på motorcykler hos min far, siger Søren Jæger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078