23948sdkhjf

Selvkørende biler på vej til Europa

Fra januar bliver det lovligt at køre med selvkørende biler i England. Svenskerne er også parat.
Efter at have kørt rundt i Californien siden 2010, bliver det nu også muligt for europæere at sætte sig ind i en førerløs bil, styret af computere.

De engelske myndigheder har godkendt, at det fra nytår bliver lovligt for de selvkørende biler at færdes på de engelske veje.

- Når vi om mindre end seks måneder vil se førerløse biler på vejene, gør os til førende inden for denne transformerende teknologi og åbner nye muligheder for vores økonomi og samfund, siger den britiske erhvervsminister Vince Cable til BBC.

Også Japan har gang i en række forsøg med de selvkørende biler, og de svenske myndigheder har meddelt, at der fra 2015 åbnes for testkørsler på svenske veje.

Google i front

Det er dog i USA, at udviklingen for alvor tager fart. Teknologigiganten Google er langt fremme med. Deres projekt hedder Google Selvkørende Bil, som omfatter teknologi til førerløse biler. Google har meget passende valgt at kalde den software, der benyttes for Google Chauffør.

Projektet er ledet af ingeniøren Sebastian Thrun, som tidligere var chef for Stanford Artificial Intelligence Laboratory og medopfinder af Google Street View. Sebastian Thruns team på Stanford skabte robotfartøjet Stanley, som i 2005 vandt en opfinderkonkurrence på 2 millioner dollars. Det var dette hold, der siden blev hyret af Google.

Det var den amerikanske delstat Nevada, der i juni 2011, som de første tillod selvkørende biler i Nevada og den første licens til en selvstændig blev tildelt en modificeret Toyota Prius udstyret med Googles eksperimentelle førerløse teknologier. Florida blev den anden stat til at tillade test af de førerløse biler på offentlige veje, mens Californien blev den tredje amerikanske stat til at tillade kørslen.

Dog kræver det en særlig licens og nummerpladerne for de selvkørende biler i Nevada vil have en rød baggrund og er forsynet med et uendeligheds symbol (∞) for at illustrere, at der er tale om "fremtidens bil."

Ud over Toyota har Google også bygget teknologierne ind i Lexus RX450h, Audi TT og Fiat 500.

I maj i år præsenterede Google en ny prototype af deres egenproducerede førerløse bil, der hverken havde rat eller pedaler, og som kører på el.

Radarer og sensorer

Googles selvkørende biler har for over 150.000 dollar teknologi monteret – herunder den særlige LIDAR, som er en såkaldt lys radar, der sammen en række sensorer fungerer som afstandsmålere. Desuden er bilen forsynet med en særlig laserteknologi, der kan frembringe detaljerede 3D-kort af omgivelserne. Bilen benytter de selvgenererede kort og kombinerer dem med Google eget kort, hvilket gør bilen i stand til at finde rundt.

Bilen overskrider aldrig hastighedsgrænserne, og den holder afstand fra andre biler ved hjælp af sine sensorer. Systemet kan ’overrules,,’ så en menneskelig chauffør til, hver en tid kan overtage kontrollen over bilen ved at træde på bremsen eller dreje rattet.

Bekymring hos producenter

Google bedyrer, at de ingen umiddelbare planer har om at kommercielt udvikle systemet. Selskabet håber at udvikle en virksomhed, som ville markedsføre systemet og softwaren bag til bilfabrikanterne. Dog har det fra et par amerikanske producenter vakt bekymring, at Google selv har produceret sin el-prototype.

Myndighederne i flere delstater har også udtrykt bekymring omkring sikkerheden og peger på, at lovgivningen ikke er i stand til at følge med teknologien. Og de særlige tilladelser har da også omfattet et par kuriøse dispensationer – som f.eks. at chaufføren, som jo rent faktisk ikke fører bilen, har ret til at betjene sin mobiltelefon.

At Nevada var de første til at tillade kørsel med de førerløse biler, hænger sammen med, at Google valgte at præsentere deres selvkørende biler ved de store automesser i Las Vegas, hvor også verdens største elektronikmesse finder sted.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094