Jan Magnussen behøver ikke kigge sig i bakspejlet
Jan Magnussens Corvette er udstyret med et særligt radarsystem, der fortæller om de bagvedkørende biler.
Og det bliver ikke nemmere for Jan Magnussen af, at han ikke kan se noget ud af bagruden på sin Corvette, og at spejlene og det bagudrettede kamera på grund af de mange lygter hen over banen er svære at bruge til at orientere sig bagude.
Specielt fordi han som deltager i GT-klassen hele tiden er udsat for overhalinger af de hurtigere prototyper i LMP-klassen.
Men et ingeniørfirma har fundet på et genialt system, hvor køreren takket være en radar kan se, hvornår der er trafik bagfra og hvor hurtigt, de bagvedliggende biler kører.
- Det er en rigtigt stor fordel. Jeg tænkte i begyndelsen, da de ville indføre systemet, at det var spild af tid, og det gad jeg ikke sidde og glo på. Men nu kan jeg næsten ikke undvære det, siger Magnussen.
Helt præcist sker der det, at de andre biler markeres via en grafik på videoskærmen i instrumentbrættet, når de opdages af radaren.
Her kan Magnussen ud af øjenkrogen ane, hvilken side, de dukker op på, og med en farve markeres det, hvor meget fart den bagvedkørende har.
På den måde kan danskeren bedre forudse, hvornår han skal lade de hurtigere biler køre forbi og undgå sammenstød.
- I GT-bilerne er vi jo ligeglade med prototyperne, men de er der, og vi skal hele tiden tænke over, at de skal forbi. Og for os handler det om at undgå at tabe mest muligt tid på det.
- Systemet betyder, at jeg kan se, hvornår han når op til mig, og så ved jeg, om jeg skal bremse lidt af inden svinget, eller om jeg kan vente til efter svinget.
Collision Avoidance System hedder teknikken, og det blev faktisk allerede brugt sidste år, men dengang var det en lille hemmelighed, fordi det endnu var i udviklingsfasen.
Nu er teknikken færdig, og andre teams kan få lov at købe den, hvis de har lyst og råd.
Årets løb starter klokken lørdag klokken 15.
/ritzau/