23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alle kan skifte et gearkasse-bundkar

Selv om man taler om livstid-olie i gearkassen, anbefaler ZF olieskift ved hver 100.000 kilometer, især på belastede motorer, for at undgå en dyr reparation. Derfor har ZF udviklet et skifte-kit med ny bundplade med filter og nye bolte – idet der er tale om strækbolte, der vil sprænges hvis de genbruges. Kittene er foreløbig kun til 5 og 6 trins gearkasser men kommer også til 7-9 trins.

- Vi vil vise de frie værksteder, at de ikke skal overlade gearkasse-servicearbejde til BMW og andre autoriserede og gearkassespecialister som hidtil. Bundkar er basis værkstedsarbejde, som alle kan lære, sagde Martin Lauritzen, der i øvrigt var stolt af virksomhedens nye store showtruck med flot demolokale på den nyligt afviklede au2messe. Og så kunne han fortælle, at ZF er ved at geare sig til en tid med elbiler uden gearkasser, idet man netop har opkøbt store amerikanske TRW.

ZF laver skoling og kurser, så de frie også tør diagnosticere gearkasseproblemer.

Med på standen var også et nyt Sachs koblingsværktøjs-kit til at kontrollere sidekast, der maksimalt må være 0,5 mm, hvilket naturligvis er tjekket ved pakning på fabrikken. Men koblingen kan være tabt under transport og bør altid kontrolleres for at spare 5-6 timers ommer-arbejde og forebygge reklamationer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12