23948sdkhjf

FDM: Ny viden taler for vinterdæk i vinterhalvåret

Vinterdæk forbedrer ikke kun sikkerheden på sne- og isglatte veje, men også på en fugtig dansk asfaltvej, viser ny rapport. FDM opfordrer på den baggrund politikerne til at gøre det obligatorisk at køre med vinterdæk, når der er vinterføre. Dækbranchen hilser FDM's nyeste udmelding og rapport om vinterdæk velkommen.
En ny rapport fra FDM viser, at der skal vinterdæk på bilen, når det igen bliver fugtigt og koldt. Vinterdæk er nemlig ikke kun markant bedre end sommerdæk, når der for alvor er sne og is på vejene. De forbedrer også sikkerheden på de vinterdage, hvor man typisk kører på en fugtig dansk asfaltvej. Og det er for mange en ny viden.

- Rapporten er resultatet er et større testarbejde, vi har lavet hen over vinteren og foråret, og fremlægges nu for at sætte gang i vinterdæk-debatten inden vintervejret kommer. Vi mener, der er behov for at se nærmere på erfaringerne fra vores nabolande og sammenholde det med den viden, vi har fra danske undersøgelser og praktiske erfaringer. FDM ser gerne, at man indfører regler i Danmark, som minder om dem, man har i vores nabolande. En udmærket løsning kunne være et krav om obligatorisk brug af vinterdæk for alle køretøjer, som ønsker at køre, når der er vinterføre i vinterperioden. Alt for ofte oplever vi situationer i trafikken, hvor manglende brug af vinterdæk begrænser fremkommeligheden eller skaber farlige situationer, siger afdelingschef i FDM's økonomiske politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk.

Rapporten konkluderer, på baggrund af en række praktiske målinger af moderne bilers bremseevner, at man altid bør køre med vinterdæk i vinterføre med lav friktion, det vil sige på sne- og isdækkede veje samt på våde vinterveje uanset temperaturen.

Rapporten viser, at for en bil på sommerdæk er bremselængden ved 50 km/t. 22 meter længere end en bil på vinterdæk. Det svarer til fem-seks billængder. Men også på en fugtig vej før saltning kan man måle forskelle i bremselængden fra 80 km/t. på op til 20 meter. Selv på en let fugtig vej omkring frysepunktet er vinterdæk bedre end sommerdæk, mens man ved kørsel med vinterdæk på en tør vej på plus 16 grader vil opleve, at sommerdækket er bedst til at bremse.

- Også i tilfælde af en eventuel udskridning vil en bil med vinterdæk have lettere ved at klare situationen uden uheld, da de moderne sikkerhedssystemer som antiudskridningssystemet ESC i praksis kun virker, hvis dækkene kan overføre bremsekræfter mellem dæk og vej. På sommerdæk vil man derfor ikke have lige så stor chance for at blive reddet af sikkerhedssystemet, som hvis man kørte på vinterdæk, siger bilteknisk redaktør på FDM-Motor, Søren W. Rasmussen.

Hilses velkommen

Dækbranchen hilser FDM's nyeste udmelding og rapport om vinterdæk velkommen. Lovgivning om brug af vinterdæk under vinterlige forhold, også i Danmark, er den rigtige vej for trafiksikkerhed og mobilitet.

- Vi har i Dækbranchen argumenteret og arbejdet for en vinterdæk-lovgivning i mange år, så jeg er yderste tilfreds med FDM's udmelding og seneste entydige rapport, siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchens Fællesråd og Rådet for Større Dæksikkerhed.

Dækbranchen har tidligere ved forskellige lejligheder fremlagt veldokumenterede tekniske facts, der peger på, at vinterdæk er det rette dækvalg under vinterlige forhold, men er ofte blevet mødt med skepsis under henvisning til, at dækfabrikanterne skulle argumentere ud fra økonomiske interesser i stedet for et ønske om at optimere trafiksikkerheden.

- Alle som arbejder med dæk, lige fra dækfabrikanter til den lokale dækspecialist, arbejder meget seriøst med forbedring af trafiksikkerhed og miljø, både nationalt og globalt, og derfor er vi særligt glade for, at bilisternes egen organisation nu slår fast, at vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren er den bedste vej til optimal trafiksikkerhed og mobilitet. Og FDM kan man på ingen måde beskylde for at have kommercielle interesser på den front, udtaler Volker Nitz.

- Vi er klar med et egentligt forslag til lovgivning om vinterdæk, som allerede i 2011 vandt stor genklan,g og basalt set er vi fortaler for den lovgivning, som fungerer i Tyskland. Her er kravet, at der benyttes vinterdæk i vinterperioden, når føret gør det påkrævet. Nu gælder det efter vores overbevisning om at få det praktiske arbejde i gang, så vi hurtigst muligt kan få Danmark med i gruppen af lande med lovgivning om brug af vinterdæk under vinterlige forhold. Det vil fremme såvel trafiksikkerhed som mobilitet, mener Volker Nitz.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094