23948sdkhjf

Udstilling kan ændre registreringsafgiften

I dag slutter den udstilling, som Bilbranchen under DI har kørt med fokus på problemerne med den nuværende model for registreringsafgift. Direktør Thomas Møller Sørensen tror på, at den har været med til at gøre en forskel.
Modellen er simpel, hvilket Thomas Møller Sørensen også selv indrømmer. Alligevel kan den være med til at sætte skub i den længeventede omlægning af registreringsafgiften, som især autobranchen har efterspurgt i mange år. Foran industriens hus har der i en måned stået en Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid, der, trods det faktum at den kører knap 56 kilometer per liter brændstof og har et hav af sikkerhedssystemer, kun er repræsenteret med ti af sin slags på de danske veje. Årsagen er hovedsageligt registreringsafgiften, og derfor er udstillingsmodellen klistret til med budskaber, som den nuværende måde hvorpå afgiften udregnes, spænder ben for. I alt har cirka 100.000 almindelige danskere hver dag i en måned har passeret bilen og de mangler klistermærker på Industriens Hus' glasfacade – bevidst eller ubevidst.

- Vi har prøvet at italesætte problemet med registreringsafgiften på en anden, mere pædagogisk og praktisk måde, hvor vi håndgribeligt har kunnet vise, hvor uhensigtsmæssig registreringsafgiften er i dag, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen, der ønsker en afgift baseret på teknik i stedet for bilens pris.

Den sidste hurdle

Politisk er resultat, at i alt fem ordfører – oftest for skattepolitik – har lagt vejen forbi sammen med flere embedsmænd, ligesom de danske medier har omtalt udstillingen. Det anderledes tiltag ser dermed ud til at have virket efter hensigten.

- Der har været behov for at ryste posen og prøve noget nyt. Vi skal stadig forsætte vores arbejde i Bilbranchen med at holde møder med politikerne, levere rapporter og analyser, men det her mere konkret. Jeg håber, at regeringen lever op til deres regeringsgrundlag, hvor de skriver, at de vil lave en mere miljøvenlig og provenu-neutral registreringsafgift, for det er den sidste store ting, de mangler at føre ud i livet, siger Thomas Møller Sørensen, der føler, at både politikere og almindelige danskere grundet udstillingen har haft nemmere ved at se problemerne med det nuværende afgiftssystem.

Udstillingen løb fra Bilbranchens årsdag 27. maj til i dag, fredag den 27. juni
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096